Normativa
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional de 23 de maig de 2023 per la qual es modifiquen els criteris per considerar centres d’atenció preferent (CAP) determinats centres educatius públics, s’actualitza el llistat de CAP per al curs 2023-2024, s’estableixen les mesures de suport i dotació específica que han de rebre i es classifiquen com d’especial dificultat determinats llocs de treball docent.
Condicions que han de complir els centres per ser considerats centres d'atenció preferent
- Qualificació de l'Índex Socioeconòmic i Cultural del Centre (ISEC) amb valor igual o inferior a -0,5.
- Centres amb un ISEC inferior a -0,2 i que compleixin una d'aquestes condicions:
- Més del 20 % d'alumnat de l'ensenyament bàsic socioeconòmicament vulnerable
- Més del 7 % d'alumnat de l'ensenyament bàsic nouvingut (alumnes sense matrícula activa durant els dos darrers cursos acadèmics)
Als centres petits (amb línies incompletes) només es tendrà en compte l'apartat 1.
Mesures de suport per als centres d'atenció preferent
- Dotació d'una quota fixa de professorat addicional segons els criteri d'1 hora per cada alumnes matriculats en l'educació infantil i12 l'ensenyament bàsic en el centre.
- Dotació d'una quota variable de professorat addicional perfil específic lligada a la millora d'alguns indicadorsque podrà requerir d'un educatius (absentisme, continuïtat estudis, convivència, titulació, etc.), segons el pla de millora específic elaborat per el propi centre educatiu amb la supervisió del Departament d'Inspecció Educativa.
- Dotació d'una partida econòmica extraordinària de 300 € per unitat d'educació infantil i de l'ensenyament bàsic en la partida pressupostària destinada a despeses de funcionament de centres dins cada exercici pressupostari a partir del següent en el qual el centre hagi estat qualificat com Centre d'Atenció Preferent i mentre es mantengui aquesta qualificació.
- Dotació prioritària del fons escolar d'emergència social, en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.
- Major dotació de recursos digitals per a alumnes vulnerables.
- Criteris específics per a la participació en les activitats de formació permanent del professorat en centres en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.
- Criteris específics per a la participació en programes específics (PROA+, Erasmus, PAE, PMT, etc.) en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.
- Preferència en els barems a les convocatòries específiques que suposin dotació de PTSC, orientadors en el centre i altres perfils educatius que es considerin necessaris en funció de la realitat de cada centre.
- Puntuació específica per al professorat per haver exercit la docència en llocs de treball o centres que tinguin la qualificació d'especial dificultat o d'atenció preferent en el barem de mèrits per a cobrir llocs en comissió de serveis o en les convocatòries per cobrir determinats llocs de treball a l'administració educativa en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.
- Puntuació específica per al professorat per haver exercit la docència en llocs de treball o centres que tinguin la qualificació d'especial dificultat o d'atenció preferent en el barem de mèrits per a la participació en projectes o experiències d'innovació educativa, intercanvis de professorat i alumnat, etc., en els termes que s'estableixin en les convocatòries corresponents.
- Reducció de ràtios d'entre un 10 % i un 20 % respecte de les ràtios màximes de cada etapa educativa i bloqueig de la matrícula de l'alumnat NESE per sota del 30%, sempre que sigui possible. Aquesta circumstància s'haurà de tenir en compte per a la planificació de noves infraestructures educatives.
- Suport de la Conselleria d'Educació i Formació Professional per a la implantació de programes formatius per a les famílies de l'alumnat.
- Ajudes econòmiques per a activitats extraescolars específiques.
- Qualsevol altra que es determini per part de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.