COS DE SECUNDÀRIA
0590110 - ORGANITZACIÓ I GESTIÓ COMERCIAL
Ordre d'1 de febrer de 1996 i suplement
- L’objecte de l’economia. Economia i economia política. Economia i altres ciències socials: relacions i aportacions recíproques.
- Microeconomia. Oferta i demanda. La teoria de la utilitat i de la demanda. La teoria de la producció i dels costs.
- Anàlisi de les variables macroeconòmiques. Interpretació de la balança de pagaments. Aplicació a estudis comercials. Normativa aplicable.
- Sectors econòmics. Situació del comerç i del transport al sector de serveis. Interdependència sectorial.
- Anàlisi del mercat i l’entorn. Selecció i segmentació del mercat. Mètodes i tècniques.
- La investigació de mercats. Variables. Planificació. Fonts d’informació. Mètodes d’obtenció d’informació. Sistema d’informació de mercats.
- Anàlisi i tractament estadístic de la informació. Teoria del mostratge. Tècniques d’anàlisi de dades. Aplicació de la probabilitat. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- L’estadística descriptiva. Corba d’ajust. Teoria de la correlació. Les sèries en el temps. Nombres índex. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- El màrqueting a l’empresa. Diferències entre el màrqueting nacional i el màrqueting internacional. El màrqueting en els sistemes econòmics. Funcions instrumentals del màrqueting.
- Polítiques de màrqueting nacional i internacional: anàlisi de la política de producte. Estratègies. Anàlisi de la cartera de productes. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- Polítiques de màrqueting nacional i internacional: anàlisi de la política de preus. Estratègies. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- Polítiques de màrqueting nacional i internacional: anàlisi de la política de distribució. Estratègies. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- Polítiques de màrqueting nacional i internacional: anàlisi de la política de comunicació. La promoció de vendes. La publicitat. Les relacions públiques. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- Planificació, organització i control de l’estratègia de màrqueting nacional i internacional. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- Sistemes d’organització, gestió i tractament de la informació. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- El procés de compra. Selecció de proveïdors. Gestió de la documentació que originen les compres. Aplicació de procediments de control.
- El contracte de compravenda. Clàusules. Anàlisi de la normativa reguladora. Elaboració de contractes de compravenda.
- Planificació del sistema de vendes. Elaboració de plans de vendes. Organització de l’equip de vendes. Tècniques de direcció de grups. Control del procés de vendes. Psicologia aplicada a la venda.
- El terminal punt de venda. L’escàner. Sistemes de codis de barres. Els mitjans de pagament electrònics.
- Anàlisi del procés de comunicació. Tipus de comunicació. Tècniques que afavoreixen la comunicació. Aplicació de les noves tecnologies en el procés de comunicació.
- Concepte i elements de la negociació. Estratègies de negociació. Anàlisi del procés de negociació comercial nacional i internacional. Aplicació de tècniques de venda a les operacions de comerç nacional i internacional.
- El servei d’atenció al client en els processos de compravenda. El servei postvenda. Tractament de les reclamacions. Control de la qualitat del servei.
- L’empresa i l’empresari. Criteris de classificació. Anàlisi de les formes jurídiques d’empresa.
- Disseny d’un projecte empresarial. Estudi de la viabilitat. Tràmits de constitució i posada en marxa de l’empresa, d’acord amb la legislació vigent.
- Gestió de recursos humans. Selecció del personal. Plans de formació. Sistemes de promoció i incentius. Aplicacions informàtiques de gestió de recursos humans.
- Imposts indirectes en les operacions comercials nacionals i internacionals. Declaració liquidació. Gestió de la documentació.
- Imposts directes que afecten l’empresa. Declaració liquidació. Gestió de la documentació.
- La comptabilitat a l’empresa. Anàlisi del Pla General Comptable d’una empresa comercial. Utilització d’aplicacions informàtiques.
- Anàlisi econòmica i financera del patrimoni de l’empresa. Instruments d’anàlisi.
- Anàlisi de la legislació laboral. El contracte de treball i les diferents modalitats. Modificació, suspensió i extinció del contracte.
- El sistema de la Seguretat Social a Espanya. Seguretat Social: inscripció, altes, baixes i variacions. Anàlisi del contingut de la Llei general de la Seguretat Social. Entitats gestores i col·laboradores.
- El rebut de salari. Determinació de les bases de cotització. Meritacions. Deduccions. Retencions de l’IRPF. Gestió de la documentació. Aplicacions informàtiques per a la gestió de nòmines.
- La inspecció de consum. L’inspector de consum. Modalitats i motivació de l’actuació inspectora. El procediment de presa de mostres.
- Anàlisi de la legislació en matèria de consum. Sectors subjectes a inspecció i normativa aplicable als productes alimentaris i industrials i serveis.
- Entitats i organismes de protecció al consumidor. Determinació de la competència i àmbit d’aplicació en matèria de consum de les administracions públiques i ens privats.
- Tècniques d’inspecció de consum. Planificació i execució de les actuacions. Mètodes d’inspecció de consum. Elaboració d’actes i informes d’actuacions inspectores.
- Anàlisi de la legislació vigent relativa a infraccions i sancions en matèria de consum. Tipologia de fraus i infraccions.
- El servei d’atenció/informació al consumidor/usuari a les entitats i organismes de protecció al consumidor. Gestió de consultes/reclamacions. Tramitació de reclamacions. Anàlisi del procediment de mediació/arbitratge. Control de la qualitat del servei.
- Disseny de plans formatius i campanyes d’informació en matèria de consum. La programació d’activitats. Difusió de la informació/formació. Tècniques d’avaluació.
- Anàlisi de l’entorn internacional en l’activitat econòmica. Competència internacional. Entorn propi de l’empresa.
- Anàlisi de les organitzacions internacionals en el comerç. La política comercial de la Unió Europea i amb la resta de països.
- Investigació de mercats internacionals. Etapes. Fonts d’informació. Mètodes d’investigació.
- Formes d’entrada a mercats internacionals. L’exportació. Fabricació. Selecció de formes de distribució.
- La normativa reguladora de la contractació internacional. Regles i usos uniformes del comerç internacional. Anàlisi dels incoterms. Elaboració de contractes en comerç internacional.
- Anàlisi dels règims administratiu i comercial en les operacions importació/exportació i introducció/expedició. Gestió de la documentació.
- Anàlisi de l’aranzel de duanes. Nomenclatures aranzelàries. Tipus de gravamen aranzelari. Gestió dels contingents i límits màxims aranzelaris.
- Determinació de l’origen de les mercaderies. Criteris aranzelaris. Models de certificats d’origen. Gestió de la documentació. Normativa aplicable.
- Determinació del valor a la duana. La declaració de valor a la duana. Gestió de la documentació.
- Anàlisi dels règims duaners. Les destinacions duaneres. El document únic duaner (DUA). Gestió de la documentació.
- L’assegurança en el tràfic nacional/internacional de mercaderies. Anàlisi dels tipus de pòlisses. Aplicació de la legislació sobre l’assegurança.
- El sistema financer nacional i internacional. Intermediaris financers. Tipologia dels mercats financers. Tendències del sistema financer.
- Operacions financeres de capitalització i actualització simple. Liquidació de comptes corrents. Elaboració de factures de negociació.
- Operacions financeres de capitalització i actualització composta. Càlcul de rendes constants, variables i fraccionades.
- El préstec com a font per finançar operacions de compravenda. Sistemes d’amortització.
- Els emprèstits com a font de finançament. Emprèstits normals clàssics. Emprèstits amb característiques comercials.
- El mercat de divises. Formació dels tipus de canvi al mercat de divises. Normativa reguladora del mercat de divises. Euromercat. Aplicacions informàtiques en operacions de divises.
- Anàlisi dels instruments de cobertura de riscs financers en operacions comercials. Aplicacions informàtiques en operacions de gestió de riscs.
- Anàlisi del finançament del comerç internacional. Normativa legal aplicable.
- Anàlisi de les assegurances de crèdit a l’exportació. Riscs susceptibles de cobertura. Modalitats de la pòlissa. Normativa aplicable a l’assegurança.
- Procediments per finançar licitacions o concursos internacionals. Normativa reguladora. Gestió de la documentació.
- Els mitjans de pagament internacionals: anàlisi del crèdit documentari. Normativa aplicable. Gestió de la documentació.
- Els mitjans de pagament internacionals: anàlisi del xec personal i bancari, la transferència i l’ordre de pagament simple i documentària. Normativa aplicable. Gestió de la documentació.
- Els mitjans de pagament internacionals: anàlisi de la remesa simple i documentària. Normativa aplicable. Gestió de la documentació.
- Anàlisi de les garanties bancàries en el comerç internacional. Modalitats. Normativa reguladora de les garanties bancàries.
- Anàlisi dels avantatges comparatius en els diferents mitjans de transport en les operacions comercials.
- Aplicació dels models de distribució per a l’optimització de les rutes de transport.
- Organització del departament d’explotació i/o tràfic a les empreses de transport terrestre. Determinació dels recursos humans i materials.
- Anàlisi dels centres d’informació, distribució de càrregues i estacions de mercaderies.
- Anàlisi de la infraestructura necessària per al servei de transport terrestre. Aplicació de la normativa.
- Anàlisi dels factors que determinen el preu de venda del servei de transport. Sistemes de tarifes. Costs. Descomptes, marges i ràpels.
- Gestió dels serveis nacionals i internacionals del transport terrestre. Aplicació de tècniques per al control de la qualitat del servei de transport terrestre.