COS DE SECUNDÀRIA
0590012 - ALEMANY
Ordre de 9 de setembre de 1993
BOE de 21 de setembre
- Evolució de la didàctica de les llengües. Tendències actuals en la didàctica de l’alemany com a llengua estrangera. Els enfocaments comunicatius.
- Teories generals sobre l’aprenentatge i adquisició d’una llengua estrangera. El concepte d’interllengua. El tractament de l’error.
- Teories lingüístiques actuals: la seva aportació al coneixement de la comunicació.
- La competència comunicativa. Anàlisi dels seus components.
- La comunicació oral. Elements y normes que regeixen el discurs oral. Rutines i fórmules habituals. Estratègies pròpies de la comunicació oral.
- La comunicació escrita. Distints tipus de textos escrits. Estructures i elements formals. Normes que regeixen el text escrit. Rutines y fórmules.
- El sistema fonològic alemany (1): les seves característiques. Comparació amb el sistema fonològic de la llengua o llengües oficials de la corresponent Comunitat Autònoma.
- El sistema fonològic alemany (2): accent, ritme, entonació. Comparació amb el sistema fonològic de la llengua o llengües oficials de la corresponent Comunitat Autònoma.
- El lèxic alemany. La formació de les paraules: composició i derivació.
- La paraula com a signe lingüístic. Homonímia, sinonímia, polisèmia, antonímia.
- Concepte de gramàtica: reflexió sobre la llengua i el seu aprenentatge. De la gramàtica normativa a la gramàtica en funció de l’ús de la llengua i de la comunicació.
- Usos i formes del substantiu. L’article.
- Expressió de quantitat.
- Expressió de qualitat. Expressió del grau i la comparació
- Expressió de la possessió.
- Pronoms demostratius i indefinits. Les seves formes i ús.
- La localització en l’espai. Expressió del lloc, la direcció i la distància.
- La localització en el temps. Expressió de relacions temporals.
- Expressió de circumstàncies i relacions de mode, mitjans i instrument.
- La conjugació dels verbs alemanys: característiques.
- Temps reial i temps verbal. Aspecte i mode.
- “Funktionsverben”. “Das Präpositionalabjekt”
- “Haben”, “sein” i “werden”. Formés i ús.
- Els verbs modals. Formes i funcions. Altres verbs que s’usin com a modals.
- La veu passiva. “Werden-Passiv” y “Sein-Passiv”. El pronom “es”. El pronom reflexiu y recíproc.
- L’infinitiu i el participi 1 i 2. Funciones.
- Els verbs compostos. Derivació i composició. “Präfixe” y “Haalbpräfixe”.
- Estructura de l’oració en alemany. Ordre dels seus elements. Afirmacions, preguntes, exhortacions.
- La negació en alemany. “Satznegation” y “Sondernegation”.
- Oracions amb “dass”, “ob” i “w-anschluss”
- Relacions relatives. Classes
- Expressió de relacions de causa, conseqüència i finalitat
- Expressió de relacions de condició, dubte i contrast.
- Macrofuncions lingüístiques per a expressar les intencions comunicatives més habituals: entaular i mantenir relacions socials, donar i demanar informació sobre objectes, persones i accions, expressar actituds intel·lectuals i emocionals.
- Anàlisis i articulació del discurs. Cohesió y coherència. Els connectors. Anàfora y catàfora. Dixi.
- El discurs directe i el discurs indirecte.
- Text i context. Tipus de text. Criteris per a la classificació textual. El registre.
- L’alemany científic i tecnològic, comercial i administratiu.
- Origen de la llengua alemanya. Primers documents escrits en llengua alemanya.
- La societat en l’Edat Mitjana. L’èpica cortesana. L’èpica popular. El Cantar dels Nibelungos.
- Luter i la Reforma. Conseqüències religioses i polítiques. La traducció de la Bíblia.
- La música barroca, clàssica i romàntica a Alemanya i Àustria.
- El “Sturm und Drang”. Schiller.
- Goethe.
- Alemanya en el s.XVIII. Federic el Gran de Prússia. Influència del francès en la llengua alemanya.
- Hölderlin. Kleist.
- El romanticisme alemany.
- Situació política d’Alemanya en el s. XIX. El Congrés de Viena. La “Jove Alemanya”. La revolució de 1848.
- Heine
- Evolució social d’Alemanya en el s. XIX. La industrialització.
- El naturalisme: G Hauptmann.
- Prússia i Bismarck. L’Àustria de Francisco José. El problema de les nacionalitats.
- La novel·la realista en el s.XIX
- El teatre: Grillparzer.
-
R. M. Rilke.
- L’expressionisme. Benn, Trakl, Heym y Wedekind. Estudi d’un d’aquests autors.
- La Primera Guerra Mundial. Causes i conseqüències. La república de Weimar. El tercer. Reich.
- Franz Kafka.
- Thomas Mann.
- Heinrich Mann, Hermann Hesse, Robert Musil y Alfred Döblin. Estudi d’un d’aquests autors.
- Conseqüències per a Alemanya de la Segona Gerra Mundial. L’any zero i l’ocupació. La divisió d’Alemanya. La “Bundesrepublik Deutschland” y la “Deutsche Demokratische Republik”. Organització política i evolució econòmica
- El teatre en el segle XX. Bertolt Brecht, Max Frisch y Friederichi Dürrrenmatt.
- La novel·la. Heinrich Böll y Günter Grass.
- La unificació d’Alemanya. Conseqüències. La Llei Fonamental. Les institucions.
- Panorama literari actual en els països de parla alemanya.
- Països de parla alemanya en l’actualitat: aspectes econòmics, socials y culturals.
- El sistema educatiu en els països de parla alemanya.
- Mitjans de comunicació en llengua alemanya (1): el llenguatge periodístic. Periòdics i revistes en llengua alemanya.
- Mitjans de comunicació en llengua alemanya (2): ràdio, televisió i cinema. La publicitat: aspectes lingüístics i semiològics.