COS DE MESTRES
0597PRI - EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Ordre ECI/592/2007
BOE de 15 de març de 2007
- Característiques bàsiques del desenvolupament psicoevolutiu dels nins i nines dels sis als dotze anys. Aspectes cognitius, motrius, afectius i socials. Implicacions en el desenvolupament del procés educatiu i d’ensenyament-aprenentatge.
- La concreció dels currículums en el marc del projecte educatiu del centre. Programació docent per donar resposta a les distintes necessitats de l’alumnat: principis pedagògics que s’han de tenir en compte, estratègies per a la seva elaboració en el cicle, el curs i l’aula. Coordinació docent.
- La tutoria en l’educació primària. Suport i orientació en el procés d’aprenentatge. Col·laboració en les famílies. Funcions del tutor en relació amb l’equip docent i altres professionals. El pla d’acció tutorial. Propostes d’acció tutorial.
- L’atenció a la diversitat de l’alumnat. Principis i estratègies. Mesures organitzatives, curriculars i didàctiques. Alumnat amb necessitat específica de suport educatiu. Mesures educatives específiques.
- L’avaluació dels processos d’aprenentatge de l’alumnat d’ed. primària. Característiques, estratègies, tècniques i instruments d’avaluació. Promoció i plans específics de reforç.
- Les tecnologies de la informació i la comunicació. Intervenció educativa per al seu ús i aplicació en les diferents àrees de coneixement.
- L’àrea de coneixement del medi natural, social i cultural en l’educació primària: enfocament, característiques i propostes d’intervenció educativa. Contribució de l’àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts, i criteris d’avaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum.
- Construcció de la noció de temps històric en l’educació primària. Àmbits d’estudi de processos i fets històrics. L’aprenentatge de les grans etapes històriques de la humanitat. Utilització de documents: orals, escrits i restes materials. Intervenció educativa.
- L’entorn i la seva conservació. Relacions entre els elements dels ecosistemes, factors de deteriora-ment i regeneració. Capacitat dels éssers humans per actuar sobre la natura. Intervenció educativa.
- L’aprenentatge dels fenòmens físics i els canvis químics. Planificació i realització d’experiències per a l’estudi de propietats, característiques i comportament de la matèria i l’energia.
- L’àrea d’educació per a la ciutadania i els drets humans en l’educació primària: enfoca-ment, característiques i propostes d’intervenció educativa. Contribució de l’àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criterisd’avaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum.
- L’àrea d’educació artística en l’educació primària com a àrea integrada: enfocament, característiques i propostes d’intervenció educativa. Contribució de l’àrea al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts, i criteris d’avaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum.
- Els diferents llenguatges i tècniques artístiques. Intervenció educativa en l’elaboració de composi-cions plàstiques i imatges: planificació, disseny i organització del procés; selecció i utilització de materials i tècniques.
- Les àrees de les llengües castellana i catalana i la seva corresponent literatura en l’educació prima-ria: enfocament, característiques i propostes d’intervenció educativa. Contribució de l’àrea al de-senvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d’avaluació: aspectes més rellevants. Desenvolupament de la competència comunicativa en altres àrees del currículum.
- La intervenció educativa en la reflexió sistemàtica sobre el llenguatge en l’educació primària en relació amb les condicions d’ús: el context comunicatiu, els àmbits d’ús i el text. L’adquisició de la lectura i l’escriptura.
- L’educació literària en el context escolar. Manifestacions literàries més importants aplicades a l’educació primària. Tècniques i estratègies d’utilització de la literatura infantil i juvenil. La biblioteca escolar i la biblioteca d’aula com a recursos didàctics en l’educació literària.
- Procés d’adquisició i desenvolupament del llenguatge en l’educació primària: comprensió i expressió oral, elements no lingüístics que acompanyen la comunicació oral. Estratègies d’intervenció educativa.
- Desenvolupament i característiques del procés lector en l’educació primària. Tècniques i estratègies de comprensió lectora en diferents situacions de comunicació i amb diferents tipus de textos. La lectura: plans de foment i estratègies d’intervenció educativa.
- Desenvolupament de l’expressió escrita en l’educació primària. Mètodes i estratègies d’aprenentatge. Composició de diferents textos escrits. Utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació. Estratègies d’intervenció educativa.
- L’àrea de matemàtiques en l’educació primària: enfocament, característiques i propostes d’intervenció educativa. Contribució al desenvolupament de les competències bàsiques. Objectius, continguts i criteris d’avaluació: aspectes més rellevants. Relació amb altres àrees del currículum.
- Resolució de problemes. Diferents classes i mètodes de resolució. Planificació, gestió dels recursos, representació, interpretació i valoració dels resultats. Estratègies d’intervenció educativa.
- L’aprenentatge dels nombres i el càlcul numèric. Nombres naturals, sencers, fraccionaris i decimals. Sistemes de numeració. Relació entre els nombres. Operacions de càlcul i els seus procediments (càlcul escrit, mental, estimació i calculadora). Intervenció educativa.
- Les magnituds i la seva mesura. Unitats i instruments de mesura. Estimació i aproximació en els mesuraments. Recursos didàctics i intervenció educativa.
- Evolució de la percepció espacial en l’educació primària. Elements, formes i relacions geomètriques en l’entorn: classificació i representació. Intervenció educativa.
- Recollida, organització i representació de la informació. Taules de dades. Tipus de gràfics. Aplicacions en les distintes àrees i en la interpretació de dades. Utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació per al tractament.