COS DE MESTRES
0597PT - PEDAGOGIA TERAPÈUTICA
Ordre de 9 de setembre de 1993
BOE de 21 de setembre
- L'evolució de l'educació especial a Europa en les últimes dècades: de la institucionalització i del model clínic a la normalització de serveis i al model pedagògic.
- L'educació especial en el marc de la LOGSE. El seu desenvolupament normatiu. El concepte d'alumnes amb necessitats educatives especials.
- El procés d'identificació i valoració de les necessitats educatives especials dels alumnes i de les alumnes i la seva relació amb el currículum. Decisions d'escolarització. L'avaluació del procés educatiu i criteris de promoció per a aquests alumnes.
- El centre ordinari i la resposta a les necessitats especials dels i de les alumnes. El Projecte Educatiu i el Projecte Curricular en relació amb aquests alumnes. Les adaptacions curriculars.
- El centre específic d'educació especial: característiques del Projecte Educatiu i del Projecte Curricular. Referents bàsics i criteris per a la seva elaboració.
- L'orientació en el procés educatiu dels alumnes i de les alumnes amb necessitats educatives especials. Estructura i organització i funció de l'orientació d'aquests alumnes.
- Els recursos materials i personals per a l'atenció dels alumnes i de les alumnes amb necessitats educatives especials. Recursos de l'escola. Recursos externs a l'escola. Col·laboració entre serveis específics i serveis ordinaris.
- El mestre d'educació especial. Funcions. Modalitats d'intervenció. Relació del mestre d'educació especial amb la resta dels mestres del centre i amb els serveis de suport externs a l'escola.
- La participació de la família en l'educació dels alumnes i de les alumnes amb necessitats educatives especials. Cursos de participació. El paper dels pares a la presa de decisions respecte al procés d’escolarització d'aquests alumnes.
- Els i les alumnes d'educació infantil. Desenvolupament evolutiu en els diferents àmbits: motor, cognitiu, lingüístic, afectiu i social. Alteracions en el desenvolupament.
- Les necessitats educatives especials en l'etapa d'educació infantil. La resposta educativa a les necessitats especials d'aquests alumnes en el projecte curricular i en les programacions. Les adaptacions curriculars.
- Els i les alumnes d'educació primària. Desenvolupament evolutiu en els diferents àmbits: motor, cognitiu, lingüístic, afectiu i social. Alteracions en el desenvolupament.
- Les necessitats educatives especials en l'etapa de l'educació primària. La resposta educativa a les necessitats especials d'aquests alumnes en el projecte curricular i en les programacions. Les adaptacions curriculars.
- Les necessitats educatives especials dels alumnes i de les alumnes amb deficiència auditiva. Aspectes diferencials a les diferents àrees del desenvolupament. Identificació de les seves necessitats educatives especials. Sistemes de detecció del dèficit auditiu.
- Criteris per a l'elaboració d'adaptacions curriculars per a alumnes amb deficiència auditiva. Ajuts tècnics per a la deficiència auditiva. Organització de la resposta educativa.
- Les necessitats educatives especials dels alumnes i de les alumnes amb deficiència visual. Aspectes diferencials a les diferents àrees del desenvolupament. Identificació de les necessitats educatives especials d'aquests alumnes. Aprofitament de la visió residual.
- Criteris per a l'elaboració d'adaptacions curriculars per a alumnes amb deficiència visual. Utilització de recursos educatius i ajuts tècnics. Organització de la resposta educativa.
- Les necessitats educatives especials dels alumnes i de les alumnes amb deficiència motriu. Aspectes diferencials a les diferents àrees del desenvolupament. Els alumnes amb deficiència motriu i altres deficiències associades. Identificació de les seves necessitats educatives especials.
- Criteris per a l'elaboració d'adaptacions curriculars per a alumnes amb deficiència motriu. Organització de la resposta educativa.
- Les necessitats educatives especials dels alumnes i de les alumnes amb deficiència mental. Aspectes diferencials a les diferents àrees del desenvolupament. Identificació de les seves necessitats educatives especials.
- Criteris per a l'elaboració d'adaptacions curriculars per a alumnes amb deficiència mental. Organització de la resposta educativa.
- Els problemes de comportament en l'àmbit educatiu. Anàlisi dels factors que intervenen des d'una perspectiva interactiva. El paper de l'escola en la prevenció dels problemes de comportament.
- Les necessitats educatives especials dels alumnes i de les alumnes amb autisme o amb altres alteracions greus de la personalitat. La identificació de les necessitats educatives especials d'aquests alumnes.
- Criteris per a l'elaboració d'adaptacions curriculars per als alumnes amb autisme o amb altres alteracions greus de la personalitat. Organització de la resposta educativa.
- Els alumnes precoços, amb talent i superdotats. Identificació de les necessitats educatives d’aquests alumnes. Organització de la resposta educativa.