COS DE PROFESSORS TÈCNICS DE FORMACIÓ PROFESSIONAL
SERVEIS A LA COMUNITAT
Ordre d’1 de febrer de 1996
BOE de 13 de febrer
- La realitat social. Àmbits de la intervenció social. Evolució i models d’intervenció. Els serveis socioculturals i a la comunitat. Aspectes actitudinals de la intervenció.
- La investigació social: avaluació dels grups i dels contexts socials. Tècniques per a la recollida de dades. Tècniques d’anàlisi. Elaboració de conclusions.
- Etapes del desenvolupament humà: infantesa, adolescència, maduresa i senectut. Implicacions des de la perspectiva educativa i social: projectes, institucions i associacions.
- L’educació en valors com a eix metodològic de la intervenció social i educativa en l’ésser humà (educació moral i cívica, educació per a la igualtat d’oportunitats d’ambdós sexes, educació ambiental, educació per a la salut, educació sexual, educació viària i educació del consumidor).
- Lleure i temps lliure. Característiques del lleure en la societat actual. Implicacions en el desenvolupament social. Necessitats i demandes socials. Criteris pedagògics de les activitats socioeducatives i de temps lliure. Atenció a col·lectius amb dificultats especials: ajuts tècnics, ajustament de programes, tècniques i activitats.
- Procés de planificació: nivells de concreció (pla, programa i projecte) i fases. Elaboració de programes: models, tipus i elements. El projecte com a eix de la intervenció: fases i característiques. Elaboració de projectes de lleure i de temps lliure.
- El procés avaluador: fases, agents, problemes habituals. Estratègies d’avaluació: tècniques i instruments; classificació, descripció i pautes d’aplicació. Metodologia de recerca-acció. Avaluació en el lleure i el temps lliure.
- Tècniques i mètodes d’animació en el camp del lleure i el temps lliure. Organització d’activitats socioeducatives i de temps lliure. Valor social, relacional i afectiu del joc. Classificació dels jocs. Aplicació sociocultural del joc. Ludoteca: organització i criteris de selecció de materials.
- Organització dels recursos: programes d’activitats i centres de recursos. Biblioteca: selecció, catalogació i organització. Animació a la lectura. Gèneres literaris. Tallers: tipus, metodologia i materials.
- L’animació sociocultural: naixement i evolució. Concepte d’animació sociocultural, objectius i funcions. Animació sociocultural i valors. Altres conceptes pròxims: educació permanent, educació formal i no formal, educació informal i educació d’adults. L’animació sociocultural a Espanya i a la Unió Europea.
- L’animador sociocultural. Àmbit professional i tipus. Funcions, valors, capacitats i actituds. El seu rol a l’hora d’intervenir en programes socioculturals. La col·laboració amb altres professionals.
- El grup: concepte i tipus. Repartiment de funcions en el grup: els rols. Dinàmica grupal: concepte i tècniques aplicables en l’àmbit de l’animació.
- Els recursos en l’animació sociocultural: anàlisi i organització. Recursos de la comunitat i la seva utilitat en el camp de l’animació cultural: etnogràfics, històrics, econòmics, culturals, ecològics i geogràfics.
- Intervenció comunitària: concepte. Estructura i organització comunitària en la societat actual. Àmbits d’intervenció comunitària. L’associacionisme.
- Intervenció cultural: concepte. La cultura en la societat actual. Àmbits d’intervenció cultural. Patrimoni historicoartístic i fundacions.
- Els mitjans de comunicació social: premsa, ràdio, cinema i televisió. L’impacte de la imatge. Influència de la televisió, el cinema i la publicitat: alfabetització icònica.
- Organismes internacionals per a la cooperació. Programes de la Unió Europea relacionats amb l’acció social. Organitzacions no governamentals: característiques. Voluntariat social.
- L’expressió i la representació com a recursos d’animació. Arts de representació. El joc dramàtic. Teoria i pràctica de l’espectacle teatral i no teatral. Tècniques d’expressió corporal i vocal. Tècniques d’expressió musical. Recursos i tècniques de producció manual.
- Diferents modalitats d’atenció a la infantesa a Espanya, a la Unió Europea i a altres països rellevants: característiques generals i finalitats. Aspectes fonamentals i la seva organització.
- Els drets de l’infant. Marc legal. La infantesa en situació de risc social. Indicadors de risc. Indicadors del maltractament infantil. Serveis especialitzats dins una política de benestar social: adopció i acolliment familiar, centres d’acolliment i intervenció amb les famílies.
- L’escola infantil en el sistema educatiu espanyol. Marc legal. Característiques generals, finalitats, estructura curricular i àrees d’aprenentatge. Característiques pròpies del primer cicle. Especificacions per a l’etapa de zero a un any.
- Elements bàsics d’organització d’un centre d’educació infantil: recursos metodològics, espacials, temporals i materials. Funcions i organització de l’equip educatiu. Documents de planificació de l’activitat educativa. La inserció del centre en el medi social. Col·laboració entre la família i el centre.
- L’avaluació a l’escola infantil i en altres àmbits d’atenció a la infantesa: finalitats, funcions i tipus. Procediments i instruments. Importància de l’avaluació inicial. L’observació. Informació a les famílies i/o a altres agents. Metodologia de recerca-acció.
- Aprenentatge i desenvolupament. Bases psicopedagògiques de l’aprenentatge. Teories explicatives del procés d’ensenyament-aprenentatge. Implicacions educatives: models didàctics. Models predominants en l’actual sistema educatiu.
- Perfil del tècnic superior en educació infantil: funcions, valors, capacitats i actituds. El seu rol en els programes d’intervenció infantil. La col·laboració amb altres professionals.
- L’atenció a la diversitat en els centres infantils. Factors de diversitat en la infantesa. Les necessitats educatives especials. La integració escolar: objectius i recursos. Col·laboració entre el centre, la família i altres agents externs.
- Característiques generals dels infants fins als sis anys. Principals factors que intervenen en el seu desenvolupament. Etapes i moments més significatius. Implicacions educatives.
- Desenvolupament físic dels infants fins als sis anys. Factors condicionants. Paràmetres i tècniques de seguiment del desenvolupament somàtic. Malalties més freqüents. Etiologia, símptomes i pautes d’intervenció. Prevenció d’accidents i primers auxilis. Normativa vigent.
- L’atenció a les necessitats bàsiques en la primera infantesa. L’atenció a les necessitats, eix metodològic de zero a sis anys. Evolució de les necessitats d’alimentació, higiene i son. Importància de les rutines diàries. Rutines i educació d’hàbits. Importància dels factors afectius i de relació. Col·laboració entre la família i el centre. El període d’adaptació.
- Alimentació, nutrició i dietètica. Necessitats segons l’edat (de zero a sis anys). Alimentació equilibrada i planificació de menús. Errors alimentaris en la infantesa. Trastorns infantils en l’alimentació i manera d’abordar-los. Les hores de menjar: moments educatius. Criteris d’organització del menjador infantil.
- Activitat física i mental i salut. Activitat i descans. Necessitats i ritmes de sonde zero a sis anys: criteris educatius. La fatiga infantil. Trastorns del son i manera d’abordar-los. Disseny d’espais apropiats per al son.
- Higiene general i individual. La higiene de l’entorn familiar i escolar. Higiene i salut. L’escola com a agent de salut: educació per a la salut. Adquisició d’hàbits d’higiene en la infantesa. Els moments d’higiene: moments educatius. El control d’esfínters, els seus trastorns i manera d’abordar-los. Criteris per a l’organització d’espais d’higiene personal.
- Els hàbits i les habilitats socials en la infantesa. Programes de desenvolupament, adquisició i seguiment: fases i organització de recursos. Seguiment i avaluació dels programes. Trastorns més freqüents: caracterització. Tècniques de modificació cognitivoconductuals. Col·laboració de la família i altres agents externs.
- El joc infantil, eix metodològic de la intervenció en l’etapa de zero a sis anys. Teories del joc. Característiques i classificacions. Joc i treball. Joc i desenvolupament. L’observació en el joc infantil: procediments i instruments. El rol de l’adult en el joc. Criteris de selecció dels jocs. El joc en els projectes recreatius infantils: excursions, festes, colònies, acampades i altres.
- Les juguetes com a recurs didàctic: anàlisi i valoració de la jugueta. Criteris de selecció i classificació de juguetes. Adequació de la jugueta a l’edat. Equipaments de joc a l’exterior. Normes de seguretat de les juguetes. Les juguetes i l’educació per al consum.
- Desenvolupament del llenguatge oral: teories explicatives. Factors condicionants. Llenguatge i pensament. Evolució del llenguatge fins als sis anys. La comunicació no verbal. Importància del llenguatge en el desenvolupament integral de l’infant. Estratègies d’actuació i recursos. El llenguatge en el currículum de l’educació infantil. Trastorns més freqüents en el llenguatge de zero a sis anys i paper de l’educador.
- Expressió corporal: el gest i el moviment. Possibilitats expressives en la primera infantesa. Expressió corporal i desenvolupament integral de l’infant. L’expressió corporal en la construcció de la identitat. L’expressió corporal en el currículum de l’educació infantil. Estratègies d’actuació i recursos.
- Expressió plàstica: el color, la línia, el volum i la forma. Evolució del gest gràfic de zero a sis anys. El desenvolupament integral i l’expressió plàstica. L’expressió plàstica en el currículum de l’educació infantil. La creativitat i l’expressió plàstica. Estratègies d’actuació. Criteris de selecció de recursos.
- Expressió musical: el so, el silenci i el ritme. La música en les activitats infantils. L’educació vocal en els primers anys. Les audicions. L’expressió musical i el desenvolupament integral. L’expressió musical en el currículum de l’educació infantil. Estratègies d’actuació i recursos.
- Literatura infantil: gèneres i criteris de selecció. El conte: el seu valor educatiu. Tractament d’un conte: tècniques de narració. Gèneres de contes. Activitats per desenvolupar a partir dels recursos literaris. Literatura i globalització. El racó dels llibres.
- La intervenció social. La intervenció en integració i marginació socials: concepte i teories. Marc històric. Situació actual a Espanya i a la Unió Europea. Àmbits d’aplicació: individuals i socials.
- Àmbits professionals de la integració social. Ocupacions, funcions, valors, capacitats i actituds. Equips interdisciplinaris. Normes d’higiene i seguretat. Procediments d’aplicació.
- Institucions públiques i empreses privades dedicades a serveis socials: planificació i organització de recursos humans, administratius, econòmics i materials.
- Unitats de convivència: concepte, tipologia i dinàmica. Autonomia i detecció de les necessitats de les unitats de convivència. Situacions greus de risc: causes i efectes d’aquestes. Processos d’intervenció per a la seva inserció social.
- Projectes d’intervenció en unitats de convivència. La programació i els seus elements. La descripció de les tècniques específiques d’intervenció familiar. La seva avaluació.
- Principals recursos per a la intervenció en les unitats de convivència: l’ajuda a domicili, situacions que la provoquen. L’educació familiar en els àmbits del consum, de la salut i de la gestió econòmica. Tractament de les dificultats de relació entre els components de la família: pares, parella i fills. Suport personal. Pautes per a la resolució de conflictes.
- Ajuts tècnics per a la vida quotidiana, segons el tipus de mancança o necessitat: característiques, usos, criteris i possibilitats d’adaptació. Habitatge: característiques generals i instal·lacions de risc. Pautes i normes de seguretat. Disseny de l’organització del domicili d’una persona amb discapacitat. Procediments de supervisió dels auxiliars d’ajuda a domicili i dels no professionals.
- Programes d’habilitats socials i autonomia personal: fases i recursos. Avaluació i seguiment. Aplicació en els diferents col·lectius susceptibles d’intervenció.
- Inserció ocupacional: concepte. Marc legal. Respostes del món laboral i formatiu en la societat actual. Sectors amb especial dificultat: menors, marginats, dones i discapacitats. Els valors i les actituds en el món laboral. Iniciatives, programes i projectes actuals.