COS DE PROFESSORS DE MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
0594412 - FONAMENTS DE COMPOSICIÓ
Ordre ECD/1753/2015
BOE de 28 d'agost
- L'acústica i les seves relacions amb l'harmonia. Generalitats: moviments vibratoris; qualitats del so, principis físics de la producció del so. El fenomen fisicoharmònic. Escales: sistemes d'afinació, les seves conseqüències i les seves limitacions. Fonaments teòrics dels sons harmònics.
- Intervals: consonància i dissonància. L'acord: teoria tradicional sobre la formació dels acords. Classificació, estats, posicions, registres, enllaços, funcions, resolucions i d'altres. Acords consonants i dissonants: la utilització funcional. Moviments harmònics: la seva normativa.
- Verticalitat i horitzontalitat. La interrelació d'ambdós aspectes i la seva evolució al llarg de la història. Origen i evolució de la nota pedal. Les notes estranyes: classificació, valoració, aspecte tonal, modal i d'altres.
- El cantus firmus: la seva història i evolució. Evolució de la metodologia de l'ensenyament del contrapunt. Tipus i principals tractadistes: valoració didàctica de la presència dels mateixos en l'ensenyament actual. Valoració didàctica comparativa de la metodologia germànica (eminentment vertical) davant la francesa (eminentment horitzontal).
- Evolució de la metodologia de l'ensenyament de la composició polifònica: els tractadistes de “cant d'orgue”. El baix xifrat: la seva història, la seva evolució, el seu paper estructural en la composició musical i la seva aplicació pedagògica en l'ensenyament de l'harmonia. Diferents sistemes de xifrat. Principals tractadistes de l'harmonia a partir de Fux i Rameau.
- Els diferents mètodes de treball, tractats i altres materials pedagògics. Aspectes vocals i instrumental de la realització. Bibliografia especialitzada relacionada i la seva didàctica.
- Evolució del llenguatge musical occidental des de l'antiguitat fins al segle X. La teoria musical grega i el sistema modal medieval: punts de contacte i discrepància entre ambdós. Harmonització modal: El cant gregorià i la mú-sica basada en l'antic sistema modal. Estudi dels procediments fets servir pels teòrics que s'ocupen del mateix.
- La polifonia. La seva evolució, des dels seus orígens fins al Renaixement. Origen i desenvolupament del sentiment harmònic durant l'Ars Antigua i l'Ars Nova.
- Evolució de l'harmonia durant el Renaixement. La transició del sistema modal al sistema tonal. Importància de la relació música paraula i influència de les noves formes instrumentals.
- Evolució de l'harmonia durant el Barroc. Sistematització i evolució del nou sistema tonal bimodal. Importància de la relació música paraula i influència de les noves formes instrumentals.
- L'evolució de l'harmonia durant els períodes Preclàssic i Clàssic. Sistematització i desenvolupament de les formes clàssiques i les seves relacions amb l'aspecte harmònic de la tonalitat.
- L'evolució de l'harmonia durant el Romanticisme. Expansió de la tonalitat i la seva importància en l'evolució del sistema tonal.
- L'expressió harmònica des de finals del segle XIX als primers anys del segle XX: Neomodalisme (francès, escoles nacionalistes), Impressionisme i d'altres. Procediments tècnics característics d'aquest període: neomodalitat, escales no tradicionals, moviments paral·lels, tractament lliure de les dissonàncies, noves formacions i disposicions d'acords.
- El llenguatge musical occidental durant la primera meitat del segle XX. Sistematització dels nous llenguatges. L'aspecte harmònic en els compositors més representatius d'aquest període. Procediments tècnics característics d'aquest període: escales no tradicionals, tractament lliure de les dissonàncies, utilització tímbrica i percussora de l'harmonia, politonalitat i polimodalitat, poliacords i d'altres.
- El llenguatge musical occidental durant la segona meitat del segle XX: últimes tendències. Noves concepcions harmòniques, contrapuntístiques, rítmiques i tímbriques. Procediments tècnics característics d'aquest període. Nous criteris i concepcions per a l'organització del material musical.
- El coral: història i evolució. Elaboració contrapuntística del coral. Harmonització del coral, a l’estil de J. S. Bach: modulacions, notes estranyes i altres.
- La cançó popular. La melodia acompanyada. Característiques. Consideracions sobre la importància de l'estudi d'ambdues pràctiques, així com sobre el nivell idoni per a l'inici del mateix. Harmonització de la cançó popular: aspectes modals de l'harmonització. La melodia acompanyada: relació de la melodia amb el seu acompanyament instrumental.
- Els diferents procediments de realització contrapuntística: contrapunt invertible, imitació rigorosa i lliure, cànon i d'altres. L'obra de J. S. Bach com a punt d'equilibri entre els aspectes contrapuntístic i harmònic de la composició polifònica. Aplicació dels diferents procediments contrapuntístics en la realització harmònica: imitacions, fugat, trocat i d'altres. Realització a un nombre de parts major o menor que les habituals.
- La modulació. El seu desenvolupament al llarg de les diferents èpoques i estils. Classificació de les modulacions segons la seva importància i funció relativa. Procediments modulants. Canvi de mode i canvi de to. Progressions unitonals i modulants.
- El fraseig. La relació entre harmonia i ritme com a factor determinant de les articulacions fraseològiques. El silenci com a element expressiu. Cadències: tipus i funció de les mateixes al llarg de la història.
- Harmonia cromatitzada i harmonia alterada. El seu origen i evolució. Acords característics. Funcions i resolucions dels mateixos.
- Trets estilístics propis dels principals autors del període barroc. La realització instrumental i vocal-instrumental. Tractament del text. Consideracions estilístiques, harmòniques, contrapuntístiques i formals per a la composició de petites obres instrumentals i vocals-instrumentals en l'estil barroc.
- Trets estilístics propis dels principals autors del període Clàssic. La realització instrumental i vocal-instrumental. Tractament del text. Consideracions estilístiques, harmòniques, contrapuntístiques i formals per a la composició de petites obres instrumentals i vocals-instrumentals en l'estil clàssic.
- Trets estilístics propis dels principals autors del període Romàntic. La realització instrumental i vocal-instrumental. Tractament del text. Consideracions estilístiques, harmòniques, contrapuntístiques i formals per a la composició de petites obres instrumentals i vocals-instrumentals en l'estil romàntic.
- Trets estilístics propis dels principals autors de la primera meitat del segle XX. La realització instrumental i vocal-instrumental. Concepcions tímbriques i tractament del text. Consideracions estilístiques, harmòniques, contrapuntístiques i formals per a la composició de petites obres instrumentals i vocals-instrumentals d'acord amb les tendències pròpies des de la primera meitat del segle XX.
- Trets estilístics propis dels principals autors des de la segona meitat del segle XX fins al nostre dies. La realització instrumental i vocal-instrumental. Concepcions tímbriques i tractament del text. Consideracions estilístiques, harmòniques, contrapuntístiques i formals per a la composició de petites obres instrumentals i vocals-instrumentals d'acord amb les tendències pròpies des de la segona meitat del segle XX fins als nostres dies.
- Trets estilístics propis del jazz i d'altres músiques populars. Els arranjaments. Consideracions estilístiques, harmòniques, contrapuntístiques i formals per a la realització d'arranjaments i per a la composició de petites peces en els estils propis del jazz i altres músiques populars.
- Principis d'improvisació: recursos, materials i procediments. La improvisació dirigida o lliure, melòdica i harmònica. Ús de nous llenguatges i notacions en la improvisació.
- L'acompanyament pianístic. Característiques de l'escriptura pianística pròpia dels diferents estils històrics. Aplicació a l'acompanyament escrit o improvisat de melodies donades. Consideracions sobre la utilització del piano com a instrument auxiliar per a la formació de l'oïda harmònica i per a la comprensió de les estructures de la composició.
- La textura musical. Característiques de l'escriptura instrumental pròpia dels diferents períodes històrics. Consideracions sobre els principis fonamentals d'instrumentació i la seva aplicació a la composició de petites peces.
- L'anàlisi. La seva importància dins dels estudis dels ensenyaments professionals. Valoració didàctica dels principals mètodes i criteris analítics. Importància de la interrelació dels mateixos per avançar en una més plena comprensió de l'obra musical. Relació de l'obra amb el context històric, biogràfic i estètic de l'autor.
- La creativitat i el seu desenvolupament. La creativitat aplicada a tots els aspectes del desenvolupament instrumental: tècnica, capacitat expressiva o comunicativa, intel·ligència musical i personalitat artística. El desenvolupament de l'esperit emprenedor: qualitats, habilitats, actituds i valors que engloba l'esperit emprenedor.
- Mètodes de treball i el desenvolupament de l'autonomia en l'estudi. El desenvolupament de la capacitat de l'alumne perquè trobi solucions pròpies de les dificultats del text musical.
- La memòria. L'educació de la memòria com a base per a la formació de l'oïda interna i el seu desenvolupament progressiu. L'entrenament de l'oïda harmònica en els ensenyaments professionals. Metodologia.
- Interdisciplinarietat en els estudis de fonaments de composició. La relació que conformen entre si les diferents assignatures del currículum.
- La música com a patrimoni historicoartístic cultural. La relació de la música amb els corrents estètics i amb les altres arts. Responsabilitat del docent en la seva valoració, preservació i transmissió a les actuals i a les futures generacions.
- Les tecnologies de la informació i de la comunicació aplicades a l'ensenyament i a l'aprenentatge de l'escriptura, l'anàlisi i l'entrenament auditiu. Importància de la utilització del programari musical i de la selecció dels recursos d'Internet.