La confederació de STEs-i demana a la ministra l'enfortiment de l'ensenyament públic i la millora de les condicions docents

A la trobada mantinguda avui amb la ministra, Pilar Alegría, els STEs-i han reiterat que només l'assimilació amb les condicions que regeixen a la resta de països europeus, permetran que el nostre país faci el pas endavant que necessita en matèria educativa

Avui dimecres, dia 6 d'octubre, la Confederació de STEs-i ha mantingut una trobada amb la ministra d'Educació i Formació Professional, Pilar Alegría. El primer des que va ser nomenada el passat 10 de juliol com a màxima responsable de l'ensenyament de l’Estat espanyol.

En aquesta reunió, la Confederació de STEs-i ha pogut traslladar a la Sra. Alegría la necessitat que l’Estat s'assimili als del nostre entorn europeu en temes educatius. En aquest sentit, la primera condició que ha d'abordar aquest Ministeri és l'enfortiment de l'Ensenyament Públic.

Formació Professional

La llei de Formació Professional va ser un altre dels temes tractats a la reunió. De la mateixa manera, traslladam al ministeri la necessitat d'ofertes de places de cicles formatius en els centres públics d'ensenyament per a evitar situacions com les viscudes aquest inici de curs en el qual, desenes de milers d'estudiants no han pogut accedir a estudis d'FP. Si el Ministeri d'Educació ha anunciat que destinarà 5.474 milions d'euros en els pròxims anys per al desenvolupament d'aquesta llei, sembla necessari que aquests diners vagin destinats a l'ensenyament, no a empreses ni a agents socials. Si aquesta nova llei compta amb memòria econòmica (gens habitual en les lleis educatives) ha d'aprofitar-se per a solucionar els problemes que afecten l'ensenyament. Mantenir l'FP dins del sistema reglat d'ensenyament, modificant –per tant– el que sosté el projecte de llei i resoldre la situació dels professors que fan aquests ensenyaments, han estat unes altres de les peticions de la nostra organització respecte en aquest tema.

Condicions laborals

La situació dels professors també ha estat objecte de les peticions sindicals a la ministra. En aquest cas també la comparació amb Europa ens deixa en mal lloc. Els professors aquí tenen una major càrrega lectiva, han perdut més poder adquisitiu des de l'esclat de la crisi de la dècada passada i sofreixen calendaris més desequilibrats. És necessari avançar cap al cos únic d'ensenyants, històrica reivindicació dels STEs, la qual cosa implica l'accés de tothom al grup A1 de l'Administració General de l'Estat.

Estabilitat del personal interí

L'estabilitat dels interins és una altra qüestió pendent. Atès que en les esmenes presentades per la majoria de grups parlamentaris al projecte de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en les administracions públiques, figura l'aplicació de l'article 61.6 de l'EBEP per a l'accés a la funció pública a través d'un concurs de mèrits restringit a les persones que acrediten un nombre determinat d'anys en règim d'interinitat, s'ha proposat a la Ministra –si finalment queda recollit a la llei– que aquesta sigui la forma en la qual el personal interí docent accedeixi a la fixesa.

Modificació del Reial Decret d'accés

Semblantment, la modificació del Reial decret d'accés a la funció pública docent, que la ministra ha anunciat per al proper mes de gener, ha de tenir en compte aquesta via, actualitzar i modernitzar l'actual sistema –fugint de models basats en la memorització de continguts– i bandejar el denominat MIR educatiu, que suposaria un menyspreu per als qui porten anys i dècades ensenyant a les nostres aules amb contractes temporals.

 

Pilar Alegría pot comptar amb el suport de la Confederació de STEs-i en el seu afany, com sostingué en una de les reunions de la Conferència Sectorial d'Educació celebrades a l'agost, que l'educació tingui un pes cada cop major en el conjunt de les preocupacions de l'Administració. Arribar a l’investiment mínim del 5% del PIB, amb caràcter urgent, permetria abordar les qüestions ja esmentades, així com una imprescindible baixada de ràtios.

Finalment la modernització de la nostra educació passa per uns nous currículums adequats, la disminució de les repeticions, l'extensió del cicle d'educació infantil de 0 a 3 anys basat en una oferta de places públiques suficients. La ministra sap que necessita a la comunitat educativa per a dur a terme aquests canvis. Si és valent i aposta pel diàleg, comptarà amb el nostre suport.

 
Secretariat de STEs-intersindical
6 d'octubre de 2021