Pacte per l’Educació de les Illes Balears

Consideracions del sindicat de treballadores i treballadors STEI Intersindical

Des de l’STEI INTERSINDICAL sempre hem considerat, i seguim considerant-ho, que és absolutament necessari donar estabilitat i qualitat al nostre sistema educatiu per mitjà d’un pacte entre tots els agents de la comunitat educativa i els partits polítics que, alternament (com és propi d’un sistema democràtic), ens representen, tant a nivell autonòmic com estatal.

Reconeixem i agraïm l’esforç i la feina feta per part de totes les persones integrants de Illes per un Pacte Educatiu. Considerem que el procés, iniciat a Menorca (Menorca Edu21) ja fa gairebé 3 anys i que, l’estiu de 2014, va continuar el seu camí a nivell interinsular, constitueix una fita cabdal a la història democràtica de la nostra comunitat autònoma.

Hem trobat a faltar, com ja hem manifestat en ocasions oportunes, un paper actiu de les organitzacions sindicals i dels representants legals del professorat dins el procés de construcció del document del Pacte. Com a sindicat històricament majoritari dins el sector educatiu balear, coneixedor i protagonista actiu, per tant, de totes les vicissituds educatives de l’era democràtica, tant des del punt de vista laboral com pedagògic i legislatiu, pensem que les aportacions de l’STEI per a una millora de l’educació són necessàries i desitjables.

Pel que fa al document actual del Pacte per l’educació, l’STEI vol manifestar que, tot i estalonar continguts i propostes que s’hi recullen, existeixen una sèrie de punts que entren en conflicte amb el que històricament ha defensat i reivindicat el nostre sindicat i que tenen una conseqüència directa sobre les condicions i els drets laborals del docents:

  1. Ens referim als apartats que parlen del sistema de provisió de places, l’elecció dels equips directius, el sistema d’avaluació (i els agents avaluadors) de la funció docent o el nou concepte de carrera professional.
  2. Des del punt de vista sociolingüístic, l’STEI considera que l’escola sostinguda amb fons públics a la nostra comunitat autònoma, d’acord amb l’Estatut d’Autonomia, ha d’exigir i garantir uns mínims, delimitats per llei (Decret de Mínims), d’ús de la llengua pròpia de les Balears.
  3. Des del punt de vista social, l’STEI considera que s’ha de caminar cap a un model d’escola integradora que ajudi a construir una societat plural i tolerant amb les diferències de tota mena; un model d’escola on l’alumnat amb necessitats educatives estigui equitativament repartit entre tots els centres sostinguts amb fons públics per caminar cap a la integració social, lingüística i cultural.
  4. Entenem que la pretensió del document no passa per entrar a valorar la legislació educativa vigent en l’actualitat, més aviat es fixa en el context que seria desitjable per iniciar el camí de bell nou. Ara bé, no podem obviar que l’actual legislació a nivell estatal entra en contradicció directa amb moltes propostes de Illes per un pacte i que caldrà articular estratègies conjuntes per eliminar aquestes divergències.

Per tot això, l’STEI ha manifestat i manifesta la voluntat de ser un subjecte actiu per tal de poder fer les nostres aportacions des d’un pla d’igualtat negociadora.