Currículums LOMCE

L’STEI denuncia la improvisació i les presses de la Conselleria en l’elaboració dels currículums de la LOMCE

La directora general d’Ordenació, Innovació i Formació Professional, Isabel Cerdà, ha presentat avui als directors dels instituts de les Illes Balears el desenvolupament dels currículums de 76 assignatures d’educació secundària i de batxillerat. En aquesta mateixa reunió, també ha informat que el projecte de decret sortirà a informació pública, amb un termini de set dies per fer-hi suggeriments, observacions i al·legacions.

Davant aquest fet, expressam el següent:

  • L’STEI denuncia que el període que la Conselleria ha fixat de set dies per a fer propostes de millora a un document que conté els currículums de 76 matèries és una burla a la professionalitat i a la bona feina dels membres de la comunitat educativa de les Illes Balears, en considerar que el temps de què es disposa és del tot insuficient.
  • L’STEI veu bé que la Mesa Sectorial d’Educació sigui informada, en tot moment, dels tràmits i de l’elaboració definitiva dels currículums i dels horaris de les distintes matèries. Però rebutja que la Mesa Sectorial, l’àmbit de negociació dels representants dels treballadors, es convertesqui en un simple espectador de decisions que ja vénen cuinades i decidides, i perdi d’aquesta manera tota la seva capacitat de decisió en qüestions que afecten les condicions socials i laborals dels treballadors.
  • L’STEI rebutja també l’ambigüitat, la manca de rigor i la poca sensibilitat de la Conselleria envers el professorat quan diu que, en funció de l’autonomia del centre, “es deixen tres hores setmanals per curs de lliure disposició per al centre, que podrà utilitzar-les en funció de les seves necessitats o de les característiques de l’alumnat”. És una proposta tan poc concreta que veim poc seriós presentar esmenes o al·legacions a uns documents amb una configuració horària que a hores d’ara ningú coneix, sobretot pel que fa a les matèries optatives, o a aquelles que poden perdre una part de la seva presència lectiva en l’horari definitiu, com les artístiques, les d’humanitats o tecnologia.
  • L’STEI critica amb duresa que, segons el projecte presentat, pugui haver-hi alumnes que, al llarg de la seva etapa educativa obligatòria, no cursin les àrees dels àmbits artístics i humanístics, i es deixi de banda una formació tan important per al seu creixement i el foment de l’esperit crític. És a dir, que, una vegada més, s’ajusta als postulats en què només les matèries vàlides a l’hora d’engreixar el teixit productiu són les que són indispensables per a la formació de les persones.
  • L’STEI demana, una vegada més, que la Conselleria escolti el sector educatiu i no posi en marxa la implantació de la LOMCE per al curs vinent a secundària. I n’exigeix la seva derogació pel fet de ser una llei que no té cap tipus de consens, trenca el model d’escola pública, romp la gestió democràtica dins els centres docents, és recentralitzadora, imposa la competitivitat entre les escoles, dinamita el principi de la laïcitat; perquè és un atac frontal al nostre model lingüístic en català i a la igualtat d’oportunitats dels nostres infants i joves.
  • L’STEI ha proposat a la Junta de Personal Docent no Universitari exigir a la Conselleria que convoqui, per via d’una urgència, una Mesa Sectorial d’Educació en la qual s’informi amb tot el rigor possible de les propostes dels currículums LOMCE de secundària i del batxillerat.

Ciutat de Mallorca, 18 de febrer de 2015

Currículum