La dreta econòmica vol usar el Pacte per l’Educació com a cavall de Troia

En aquests moments, quan fa uns anys que patim un govern despòtic en matèria educativa, fa més falta que mai el diàleg i l’esperit de pacte en aquesta qüestió. Aquesta ha estat la voluntat de moltes persones i moltes organitzacions. Ara bé, els sectors més neoliberals volen aprofitar la conjuntura i segrestar aquesta necessitat de pacte en benefici seu.

El document presentat inclou la doctrina neoliberal del Cercle per l’Educació (el qual està format per moltes organitzacions alienes al món educatiu:  Col·legi de veterinaris, Federació Empresarial Hotelera de Mallorca, Cambra de Comerç de Mallorca, Cercle d’Economia, Col·legi d’Advocats, Col·legi de Notaris, Col·legi d’economistes…).

La dreta neoliberal vol emprar el “Pacte per l’Educació” com un cavall de Troia al sistema d’ensenyament públic i democràtic. Consideram que el “Cercle per l’educació” ha emprat el treball i la bona voluntat de tota la gent i les organitzacions que han participat a les reunions com a coartada a la seva doctrina, la qual cosa suposa una greu falta de respecte a tota la comunitat educativa i a la feinada que s’ha feta.

Pel que fa a l’articulat, volem fer menció especial als punts següents:

Gestió dels centres

El document demana un model de gestió de centres a les antípodes del què els docents reclamam. L’STEI defensa la democratització del sistema educatiu i de la presa conjunta de decisions. El “Pacte per l’educació” defensa tot el contrari: els centres han d’estar gestionats per un líder (el director) com si fossin centres privats.

Literalment, el document diu “L’exercici de la funció directiva comporta intervenir en els procediments de provisió de personal docent per concurs específic i de provisió especial”. Això comportaria seleccionar els docents amb els criteris personals dels directors dels centres i al marge de barems públics i qualsevol altra mesura objectiva d’accés a la funció pública que tengui en compte la igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. Per tant, s’introdueix l’obscurantisme i el clientelisme en la provisió de places públiques. En aquest sentit, el document assumeix l’esperit i la lletra de la LOMCE, llei de la qual l’STEI en demana la retirada.

Un altre punt lligat a l’anterior és la introducció de la carrera professional. Segons això, els docents es classificarien en quatre grups (novell, aprenent, avançat i expert) amb unes retribucions diferents a cada categoria.  Aquesta classificació suposaria

  • La precarització de la major part de les places, ja que només els docents “experts” podrien gaudir de bones condicions laborals.
  • Un altre motiu per al clientelisme, ja que no queda clar com es classificarien els docents.

Condicions laborals dels docents

El pacte per l’educació hauria d’especificar les demandes en qüestions de condicions laborals del col·lectiu docent. En aquest sentit, l’STEI reclama que el pacte exigeixi:

  • Substitucions immediates de les baixes
  • Retribució íntegra en cas de baixa
  • La recuperació dels sexennis
  • Recuperació de la resta de complements congelats amb les retallades
  • Recuperació de les plantilles
  • Convocatòria d’oposicions

Model lingüístic

El document ha d’exigir el manteniment del Decret de Mínims i el ferm compromís que el català sigui la llengua vertebradora del sistema educatiu.