Proposta de model d'oposicions: maniobra electoral del MECD amb l'estatut del professorat

El Ministeri presenta a la Mesa Negociadora de Madrid la part referida a la “Selecció dels funcionaris de carrera docents” incomplint el seu compromís de presentar un projecte complet d'Estatut del Professorat i ho fa per donar una imatge de negociació davant les properes eleccions europees, que nosaltres consideram una falsedat.

El MEC, que encara presideix el ministre Wert, es va comprometre el novembre de 2013 a presentar un projecte d'Estatut Docent partint del projecte elaborat el 2007, i presentar-lo a la Mesa Sectorial el gener de 2014, i ara, quatre mesos després de la data compromesa, ens presenta, als sindicats, només una part molt concreta, la de l'accés a la funció pública docent.

Sobre la proposta presentada, que cas de ser imposada pel MEC s'aplicaria a les oposicions de l'estiu de 2015, i com a valoració inicial, cal destacar que manté el sistema de concurs oposició, exigeix superar la fase d'oposició perquè siguin valorats els mèrits, així mateix a l'hora de determinar el pes que en ella tenguin les fases d'oposició i concurs, es donarà rellevància a la puntuació que s'obtingui  a la fase d'oposició, en cap cas, la puntuació per a la valoració dels mèrits, determinarà per si mateixa el resultat del procés selectiu i serà únicament aplicable als qui hagin superat la fase d'oposició. Això suposa menysprear el treball del professorat interí.

Aquest sistema selectiu preveu que, en la fase d'oposició, es pugui demanar l'acreditació a tots els aspirants d’una suficient competència digital, apropiada per a la pràctica docent.

En la fase d'oposició els aspirants, excepte en les especialitats d'idiomes "moderns" en els Cossos de Mestres, de Professors d'Ensenyament Secundari, i de Professors d'Escoles Oficials d'Idiomes, hauran de realitzar una prova d'idioma estranger en què s'acrediti un adequat nivell de domini de les destreses orals i escrites en l'idioma corresponent.

Cas que l'ingrés sigui als cossos de professors tècnics de formació professional i al de mestres de taller, podrà exigir-se, a més una experiència professional en un camp laboral relacionat amb la matèria o àrea de les especialitats a les quals s'aspiri.

Des de l’STEI i la nostra confederació d’STES seguim defensant un sistema d'accés diferenciat en el qual s'ofereixin places per al professorat de nou accés i places per al professorat interí, per valorar degudament l'experiència del professorat interí, col·lectiu que no va poder ingressar en la funció docent per una oferta pública insuficient, i que ha demostrat curs rera curs i en nombroses ocasions  la seva capacitat.

Rebutjam que en unes oposicions a l'administració s'exigeixin competències i coneixements que no s'han impartit en els estudis cursats per a l'obtenció del títol que capacita per presentar-se en aquestes oposicions. I al mateix temps reivindicam que les administracions educatives han de formar el professorat en horari lectiu per a aquelles noves tasques que pretenguin que exerceixi, com són la competències digital i el coneixement d'idiomes.

Aquestes reivindicacions les presentarem a la Mesa Sectorial convocada per al proper dia 29 d’abril a Madrid.