La LOMCE obre la porta al clientelisme i a l'amiguisme

L’STEI denuncia que el sistema de contractació que es derivarà de l’aplicació de la LOMCE és un atac a la transparència i a la igualtat d’oportunitats entre els aspirants a ocupar les places docents. A partir de la potenciació de l’assumpció de més competències per part dels directors, es podran perfilar les places del professorat de cada centre, tant per a la inclusió de nou professorat com per al manteniment de la continuïtat de cada claustre. Amb l’excusa de promoure nous projectes de qualitat, l’especialització curricular i la recerca de l’excel·lència, es possibilitarà una contractació de professorat en desigualtat de condicions.

Així, diu l’article 122 bis de la LOMCE, referent a “Accions destinades a fomentar la qualitat dels centres docents”, atorga als directors les competències de:

  1. Establir requisits i mèrits específics per als lloc oferits de personal funcionari docent, així com l’ocupació de llocs en interinitat.
  2. Rebutjar, mitjançant decisió motivada, la incorporació a llocs en interinitat de personal docent procedent de les llistes centralitzades. Aquesta decisió haurà de ser ratificada per l’Administració educativa corresponent.

Des de l’STEI denunciam que aquesta manera d’accedir a l’exercici docent fomentarà la contractació a dit, ja que els mèrits exigits per a cada lloc de feina podran esser creats expressament per afavorir determinades adjudicacions.

Cal recordar que l'administració té mans lliures per elegir directors. Per això, els directors de centres es podrien veure pressionats per col·locar tal persona o tal altra.

En contra d’aquest model, l’STEI defensa la lluita contra el nepotisme i la corrupció. La transparencia ha de regir les adjudicacions de places i les comissions de serveis. Apostam per un model on els directors dels centres no hagin d’assumir aquest paper discriminador i on tots els docents puguin optar a les places sense patir desavantatges.

Paral·lelament a aquesta denúncia, L’STEI i la seva confederació ha duit la LOMCE a la Defensora del Poble, perquè hi veu indicis d’anticonstitucionalitat. La nova llei educativa contradiu principis bàsics de la Constitució, com ara el dret universal a l’educació (en acceptar la lliure elecció de centre), la no discriminació dels alumnes (quan permet la separació de sexes a les aules), l’autonomia dels centres (que queda greument restringida), la defensa de les llengües pròpies (en condicionar-ne l’ús com a llengües vehiculars de l’ensenyament…), etc. 

Des de l’STEI emprendrem qualsevol via per denunciar la LOMCE i els seus postulats, perquè la consideram una llei regressiva que promou l’elitisme i que atempta contra l’esperit inclusiu que hauria de tenir el sistema educatiu. En aquest sentit, donam suport al recurs d’anticonstitucionalitat de la LOMCE que presenta el PSOE i diversos governs autonòmics, i reclamam que, en haver-hi alternança de les majories polítiques actuals, els partits que accedeixin al poder mantenguin el compromís que varen adquirir de derogar aquesta llei.