COS DE PROFESSORS DE MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
0594460 - LLENGUATGE MUSICAL
Ordre ECD/1753/2015
BOE de 28 d'agost
- El llenguatge musical: Evolució històrica. Els grans pedagogs: anàlisi de les seves bibliografies relacionades amb el llenguatge musical. Mètodes i sistemes actuals de pedagogia musical. La investigació musical: eines quantitatives i qualitatives actuals.
- La lectura musical: evolució, lectura horitzontal i vertical, la lectura intervàlica sense clau, lectura a primera vista i lectura articulada. Importància de l'escriptura musical: escriptura melòdica i escriptura harmònica. Les grafies no convencionals en la lectura i escriptura musical.
- La veu i la seva fisiologia. Respiració, relaxació i vocalització tant en la veu parlada com en la veu cantada. Classificació i extensió de les veus. La veu en la infantesa en l'adolescència. Característiques específiques i la seva problemàtica. La cura de la veu i influències de les alteracions físiques i psíquiques en ella. La veu del professor de llenguatge musical: cura i manteniment.
- Entonació, afinació i empastament. L'entonació imitada i l'entonació conscient. L'articulació i el fraseig. Importància de l'entonació acompanyada i de l'entonació a capella. La intervàlica pura i la seva aplicació a obres posttonals o atonals.
- Influència de la cançó popular i de la cançó d'autor en el procés educatiu musical. El cànon com a recurs didàctic per a la iniciació coral. Criteris didàctics per a la selecció de repertori vocal monòdic i polifònic.
- Anatomia i fisiologia de l'oïda. Psicologia de l'audició: desenvolupament cognitiu, motivació. Tipus d'audició. L'audició en les metodologies musicals del segle XX.
- L'audició comprensiva. Didàctica de l'audició: tècniques i recursos utilitzats per a l'audició d'elements rítmics, melòdics, modulatoris, cadencials, formals, tímbrics, estilístics i d'altres.
- El fenomen físic harmònic. Qualitats del so. El moviment ondulatori. Fonaments dels sistemes d'afinació. La sèrie harmònica. Les proporcions associades als intervals: consonància i dissonància. Índexs acústics. La sèrie de Fourier.
- Organologia: classificació dels instruments musicals. Els instruments a l'aula de llenguatge musical. El cos com a instrument. Els instruments transpositors, electrònics, la síntesi i la manipulació artificial del so.
- El tempo musical. La determinació del tempo abans de la seva expressió en termes. Els termes relatius i absoluts al·lusius al tempo. L'agògica.
- Evolució del ritme des dels seus orígens fins al segle XX: mètrica literària, peus mètrics i maneres rítmiques. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical. Origen i evolució dels compassos. La importància del silenci.
- El ritme: La seva trajectòria i evolució a partir del segle XX. L'equivalència i la seva implicació en la rítmica. Valoració especial i grups rítmics irregulars. Polimetries i polirítmies. Modificació de l'accentuació mètrica. Música sense compàs. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical.
- La modalitat: evolució històrica. Evolució des de la tonalitat fins a la dissolució tonal. Tipus d'escales al llarg de la història. L'interval: consonància i dissonància. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical.
- La monodia i la melodia. Simultaneïtat de línies melòdiques. Del sentiment harmònic a l'harmonia sistematitzada. La importància de la melodia en el llenguatge musical. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical. Els acords: origen, tipologies i funcionalitat. Les cadències: origen, tipologies i funcionalitat.
- La modulació: desenvolupament històric, tipus i procediments. Funció expressiva de la modulació. Importància de la modulació en el llenguatge musical.
- La forma: evolució històrica i estructures formals en la música vocal i instrumental fins al segle XX. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical.
- Pluralitat de formes i estils en la música contemporània. Procediments generadors de la forma. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical.
- La notació musical: evolució històrica des dels neumes a les notacions actuals. L'expressió musical: signes o termes d'ús habitual, tant tradicionals com no convencionals que afecten la interpretació.
- La transcripció: conceptes generals i criteris sobre la interpretació de transcripcions. Aplicació didàctica de la transcripció a l'aula de llenguatge musical.
- L'ornamentació: origen, evolució i escoles. La seva interpretació tenint en compte l'autor i l'època. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical.
- El transport: Origen, funció, tipus, tècniques i aplicacions a la pràctica musical. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical.
- Anàlisi musical i sociològica del jazz, del flamenc i d'altres músiques populars. La seva aplicació en la didàctica del llenguatge musical.
- Les arts escèniques: música, dansa i art dramàtic. Interrelació del llenguatge musical amb les altres assignatures del currículum de dansa i d'art dramàtic. La relació del professorat de llenguatge musical amb les arts escèniques. L'ús de la música amb suport electrònic en produccions escèniques o audiovisuals.
- La música en els diferents nivells del currículum de dansa. La relació del llenguatge musical amb la dansa. El cos i el moviment com a mitjans d'expressió musical: el cos com a instrument. L'ús de la dansa amb suport electrònic en produccions escèniques o audiovisuals.
- La música en els diferents nivells del currículum d'art dramàtic. La relació del llenguatge musical amb l'art dramàtic. La mímica i el gest com a mitjans expressius de comunicació. L'ús de l'art dramàtic amb suport electrònic en produccions escèniques o audiovisuals.
- La creativitat i el seu desenvolupament. La creativitat aplicada a tots els aspectes del desenvolupament instrumental: tècnica, capacitat expressiva o comunicativa, intel·ligència musical i personalitat artística. El desenvolupament de l'esperit emprenedor: qualitats, habilitats, actituds i valors que engloba l'esperit emprenedor.
- Mètodes de treball i desenvolupament de l'autonomia en l'estudi. El desenvolupament de la capacitat de l'alumne perquè trobi solucions pròpies de les dificultats del text musical. Estratègies adequades .
- La memòria. L'educació de la memòria com a base per a la formació de l'oïda interna i el seu desenvolupament progressiu. Memòria sensorial. Tipus de memòria. Factors en l'ús de la memòria. La memòria com a element imprescindible en els diferents aspectes que conformen el llenguatge musical. Tècniques de memorització.
- Interdisciplinarietat en els estudis del llenguatge musical. La relació que conformen entre si les diferents assignatures del currículum.
- La música com a patrimoni historicoartístic cultural. La relació de la música amb els corrents estètics i amb les altres arts. Responsabilitat del docent en la seva valoració, preservació i transmissió a les actuals i a les futures generacions.
- Les tecnologies de la informació i de la comunicació aplicades a l'ensenyament i a l'aprenentatge del llenguatge musical. Importància de la utilització de programari musical i de la selecció dels recursos d'Internet.