COS DE PROFESSORS DE MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
0594436 - DANSA CLÀSSICA
Ordre ECD/1753/2015
BOE de 28 d'agost
- Visió antropològica de la dansa. La dansa al món clàssic. La dansa en l'edat mitjana.
- La dansa en el Renaixement. Els primers mestres. Gènesi del Ballet de cour. Tractats de dansa.
- La dansa barroca. L'escriptura de la dansa. El pas definitiu cap al professionalisme: la codificació dels principis fonamentals de la dansa clàssica. La dansa al Segle d'Or espanyol.
- El S. XVIII a Europa. El Ballet d'action. «La fille mal gardée». La dansa a l'Espanya il·lustrada. La dansa i els intel·lectuals.
- El Romanticisme. Gènesi i desenvolupament del ballet romàntic: estètica, estil i pensament. Principals obres, tendències i figures del ballet romàntic. El ballet romàntic a Dinamarca: Augusto Bournonville, vida, obres i característiques estilístiques.
- El Tardorromanticismo, la transició i el ballet acadèmic: Arthur Saint-León; Marius Petipa i Lev Ivanov i el Ballet Imperial Rus.
- La modernitat. El concepte de la dansa com a art total: Diaghilev i els Ballets Russos. Els hereus dels Ballets Russos. Els precursors de la dansa moderna.
- Desenvolupament de la dansa en el S. XX. Principals creadors: Balanchine i l'escola americana, Lifar, Cranko, Béjart i d'altres.
- Finals del S. XX. Les noves tendències i els nous creadors europeus i americans actuals.
- La dansa a Espanya com a patrimoni històric-artístic cultural. Responsabilitat docent en la seva valoració, preservació i transmissió a les actuals i futures generacions. La relació de la dansa amb els corrents estètics i amb les altres arts.
- Fonaments bàsics de l'educació corporal. Col·locació general del cos: equilibri, sensacions, resistències. Primeres sensacions, evolució en les diferents etapes de l'aprenentatge. Possibles conseqüències patològiques, tècniques i artístiques derivades d'una col·locació errònia.
- La funció muscular: escales o graus tònics. Antagonisme muscular: la seva importància en l'educació del moviment, en l'expressivitat, la salut i qualitat de vida. Consideracions a tenir presents en la classe de dansa.
- Capacitats físiques bàsiques: força, resistència, flexibilitat, velocitat i coordinació. Disseny de tasques per al seu desenvolupament.
- L'estudi de l'en-dehors. Descripció anatòmica de la seva realització aplicada a la dansa clàssica. Diferents formes físiques de les cames i les seves patologies. Característiques i correccions en l'estudi de la dansa. Problemes específics en els alumnes i solució a aquestes dificultats.
- Ensenyament de la dansa clàssica en primer i segon curs dels ensenyaments elementals: objectius, competències, continguts, criteris d'avaluació i qualificació i metodologia.
- Ensenyament de la dansa clàssica en tercer i quart curs dels ensenyaments elementals: Objectius, competències, continguts, criteris d'avaluació i qualificació i metodologia.
- Ensenyament de la dansa clàssica en primer i segon curs dels ensenyaments professionals: Objectius, competències, continguts, criteris d'avaluació i qualificació i metodologia.
- Ensenyament de la dansa clàssica en tercer i quart curs dels ensenyaments professionals: Objectius, competències, continguts, criteris d'avaluació i qualificació i metodologia.
- Ensenyament de la dansa clàssica en cinquè i sisè curs dels ensenyaments professionals: Objectius, competències, continguts, criteris d'avaluació i qualificació i metodologia. Acostament de l'alumne al seu futur professional.
- L'acompanyament musical en la classe de dansa. Relació del professor de dansa i el mestre acompanyant. Accents musicals i musculars. La importància de la música a l'aula. La seva incidència en el desenvolupament tècnic, musical i artístic.
- La classe de dansa clàssica. Composició i estructura. Organització, desenvolupament i ritme. Objectius i finalitat dels passos que la componen. Aspectes melòdics, rítmics i expressius.
- L'estudi de l'adagi. Anàlisi dels seus objectius. Orientacions metodològiques i prioritats. Característiques tècniques, interpretatives i expressives. Limitacions anatòmiques.
- Estudi del gir. Desenvolupament, evolució i metodologia en les diferents etapes del seu aprenentatge. Control de velocitat i equilibri per al gir. Diferents tipus de girs.
- Estudi del salt. Anàlisi biomecànica dels salts verticals i dels salts amb desplaçament. Desenvolupament, evolució i metodologia en les seves diferents etapes d'aprenentatge. Tipus de salts. Respiració i coordinació.
- Estudi del vaig rellevar a mitja punta i en puntes. Definició anàtomo-funcional aplicada a la dansa. Limitacions anatòmiques. Desenvolupament, evolució i metodologia en les seves diferents etapes d'aprenentatge.
- Estudi del treball específic de l'home i del pas a dos. Dificultats tècniques, interpretatives i musicals. Desenvolupament, evolució i metodologia en les seves diferents etapes d'aprenentatge. Fonaments generals del pas a dos.
- El repertori. Metodologia del seu ensenyament: responsabilitats i funcions del professor de repertori. Criteris per a la seva selecció en les diferents etapes del seu aprenentatge.
- Aspectes fonamentals del repertori: historicoestètics, tècnics, artístics, estilístics, musicals i espacials. Relació del repertori amb la història de l'art i de la dansa.
- Psicologia evolutiva. Teoria del desenvolupament cognitiu de Piaget. Desenvolupament físic, cognitiu i socioemocional en les diferents etapes del cicle vital.
- L'aprenentatge a l'aula de dansa. Gestió d'expectatives. Clima de l'aula i l'aprenentatge. Anàlisi de la interacció a l'aula: professor-alumne, alumne-alumne.
- Processos psicològics bàsics aplicats al context d'ensenyament-aprenentatge a l'aula de dansa. Aprenentatge. Motivació i emoció. Percepció. Atenció i memòria.
- El desenvolupament del talent i potencial artisticocreatiu. Desenvolupament de les capacitats creatives i expressives, a través del moviment. La consciència del cos, espai i temps. La improvisació i el moviment espontani com a procediment de l'educació corporal i capacitació per a la dansa. El desenvolupament de l'esperit emprenedor.
- Interdisciplinarietat en els estudis de dansa. Interrelació entre les diferents disciplines teoricopràctiques que conformen el currículum.
- La dansa com a patrimoni històric-artístic cultural. La relació de la dansa amb els corrents estètics i amb les altres arts. Responsabilitat del docent en la seva valoració, preservació i transmissió a les actuals i a les futures generacions.
- L'ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació aplicades a l'ensenyament i a l'aprenentatge de la dansa. Recursos a Internet, video, cinema i d'altres. La notació coreogràfica i els diferents sistemes: Labanotación, Benesh, Eshkol-Wachman i d'altres.