COS DE PROFESSORS DE MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
0594435 - DANSA ESPANYOLA
Ordre ECD/1753/2015
BOE de 28 d'agost
- Visió antropològica de la dansa. La dansa al món clàssic. La dansa en l'edat mitjana.
- La dansa en el Renaixement. Els primers mestres. Gènesi del Ballet de cour. Tractats de dansa.
- La dansa barroca. L'escriptura de la dansa. El pas definitiu cap al professionalisme: la codificació dels principis fonamentals de la dansa clàssica. La dansa al segle d'or espanyol.
- La dansa a l'Espanya il·lustrada (1700-1808). El sarau: dansar a la francesa/dansar a l'espanyola. La recepció del ballet d'action a la península ibèrica. L'inici de la tradició de la dansa bolera. Principals fonts històriques per a l'estudi de la dansa al segle XVIII.
- El desenvolupament de la dansa escènica espanyola al segle XIX (1808-1898). L'arribada de ballarins francesos. Recepció de la dansa espanyola a Europa. El teatre del circ: la convivència de codis corèutics. Principals intèrprets, músics, coreògrafs i tractadistes. La visió romàntica de la dansa espanyola en els «viatges per Espanya». L'escola bolera. La seva evolució fins a l'actualitat. Repertori històric. Principals mestres, coreògrafs i intèrprets.
- El folklore: constitució de les primeres Societats del Folklore. Funció social. La seva diversitat en la geografia espanyola. El folklorisme.
- El flamenc al segle XIX, aparició d'un nou gènere: orígens, repertori i principals intèrprets: Juana Vargas «La Macarrona», Magdalena Seda «La Malena» i Juan Sánchez Valencia «L'Estampío». Evolució del flamenc: de l'òpera flamenca a l'actualitat. Principals intèrprets.
- La dansa espanyola en l'edat de plata (1900-1936). Primer període: Evolució de la dansa escènica espanyola: sarsuela, revista i gènere frívol. La recepció de Les ballets russes de Diaghilev. La dansa estilitzada: Antonia Mercé, La Argentina, Encarnación López, La Argentinita, i Vicente Escudero. Altres intèrprets: Pastora Imperi, Laura de Santelmo i Tórtora València. Gènesi del ballet espanyol: Les Ballets Espagnols de La Argentina, Ballets Espagnols de Escudero i Companyia de Balls Espanyols de La Argentinita.
- La dansa espanyola. Segon període, dècades de 1940, 1950 i 1960: Evolució de la dansa escènica espanyola: Pilar López, Mariemma, Antonio i Carmen Amaya. Altres intèrprets. Companyies de petit format.
- La dansa espanyola. Tercer període, dècades 70, 80 i 90: José Granero, Antonio Gades. Altres creadors i intèrprets. Creació del ballet nacional d'Espanya. Companyies de dansa en les comunitats autònomes. Principals companyies privades. Noves orientacions de la dansa espanyola. Noves generacions d'intèrprets. Difusió internacional. Principals coreògrafs i intèrprets.
- La dansa a Espanya com a patrimoni historicoartístic i cultural. Responsabilitat del docent en la seva valoració, preservació i transmissió a les actuals i futures generacions. La relació de la dansa amb els corrents estètics i amb les altres arts.
- Fonaments bàsics de l'educació corporal. Col·locació general del cos: equilibri, sensacions i resistències. Evolució en les diferents etapes de l'aprenentatge. Possibles conseqüències patològiques, tècniques i artístiques d'una col·locació errònia.
- La funció muscular: escales o graus tònics. Antagonisme muscular: la seva importància en l'educació del moviment, en l'expressivitat, la salut i la qualitat de vida. Consideracions a tenir presents en la classe de dansa.
- Les capacitats físiques bàsiques: força, resistència, flexibilitat, velocitat i coordinació. Disseny de tasques per al seu desenvolupament.
- L'ensenyament de la dansa espanyola en els ensenyaments elementals: objectius, competències, continguts, metodologia, criteris d'avaluació i de qualificació per a la iniciació a l'escola bolera. Estructura de la classe i l'acompanyament musical.
- L'ensenyament de la dansa espanyola en els ensenyaments elementals: objectius, competències, continguts, metodologia, criteris d'avaluació i de qualificació per a la iniciació en el folklore. Estructura de la classe i l'acompanyament musical.
- L'ensenyament de la dansa espanyola en els ensenyaments elementals: objectius, competències, continguts, metodologia, criteris d'avaluació i de qualificació per a la iniciació en el flamenc. Estructura de la classe i l'acompanyament musical.
- El treball del tors en la dansa espanyola, escorzos/escorços i esquivades(quiebros): Flexibilització i mobilització de la columna vertebral. El braceig en les diferents formes de la dansa espanyola.
- Les castanyoles: El seu estudi com a instrument musical, el seu desenvolupament i metodologia en les diferents formes de la dansa espanyola. Les castanyoles en la dansa estilitzada i el seu tractament dins de l'obra musical i coreogràfica. Interrelació amb el zapateado. Les castanyoles en la geografia espanyola.
- L'ensenyament del zapateado, desenvolupament i metodologia en les diferents etapes de l'aprenentatge de la dansa espanyola. El seu tractament dins de l'obra musical en la dansa estilitzada. Interrelació amb les castanyoles.
- L'estudi del gir: tècniques del gir. Les voltes en la dansa espanyola, les tornades de pit i trencades, diferències en funció de l'eix corporal, nivells i plans espacials. Desenvolupament i metodologia en les diferents etapes de l'aprenentatge.
- Estudi del salt: tècnica, tipus de salt, els trenats o bateria, coordinació i estil en la dansa espanyola. El seu desenvolupament i metodologia en les diferents etapes d'aprenentatge de la dansa espanyola.
- Estudi de la gravetat: concepte del pes en la dansa de sabata. La seva importància en la qualitat del moviment. Desenvolupament i metodologia en les diferents etapes de l'aprenentatge.
- Ensenyament de l'escola bolera en els ensenyaments professionals. Repertori històric, criteris de selecció. Caràcter i estil. Objectius, competències, continguts, metodologia, criteris d'avaluació i de qualificació. Estructura de la classe i l'acompanyament musical.
- Ensenyament del folklore en els ensenyaments professionals: criteris de selecció, objectius, competències, continguts, metodologia, criteris d'avaluació i de qualificació. Estructura de la classe i l'acompanyament musical.
- Ensenyament de la dansa estilitzada en els ensenyaments professionals. Objectius, competències, continguts, metodologia, criteris d'avaluació i de qualificació. Tractament de la coreografia dins de la música espanyola. Estructura de la classe i l'acompanyament musical.
- El ball femení i el ball masculí: afinitats i contrastos històrics i en l'actualitat.
- La interpretació artística, musicalitat, caràcter i estil. Capacitació de l'alumne per aplicar i desenvolupar les tècniques apreses de la dansa en funció de les exigències estilístiques i interpretatives dels diferents creadors.
- El repertori en la dansa espanyola. Concepte. Metodologia del seu ensenyament: Responsabilitats i funcions del professor de repertori. Criteris per a la seva selecció en les diferents etapes del seu aprenentatge.
- Aspectes fonamentals del repertori de la dansa espanyola: historicoestètics, tècnics, artístics, estilístics, musicals i espacials. Relació del repertori amb la història de l'art i de la dansa.
- Psicologia evolutiva. Teoria del desenvolupament cognitiu de Piaget. Desenvolupament físic, cognitiu i socioemocional en les diferents etapes del cicle vital.
- L'aprenentatge a l'aula de dansa. Gestió d'expectatives. Clima de l'aula i l'aprenentatge. Anàlisi de la interacció a l'aula: professor-alumne, alumne-alumne.
- Processos psicològics bàsics aplicats al context d'ensenyament-aprenentatge a l'aula de dansa. Aprenentatge. Motivació i emoció. Percepció. Atenció i memòria.
- El desenvolupament del talent i del potencial artístic i creatiu. Desenvolupament de les capacitats creatives i expressives a través del moviment. La consciència del cos, espai i temps. La improvisació i el moviment espontani com a procediment de l'educació corporal i capacitació per a la dansa. El desenvolupament de l'esperit emprenedor.
- Interdisciplinarietat en els estudis de dansa. Interrelació entre les diferents disciplines teoricopràctiques que conformen el currículum.
- La dansa com a patrimoni historicoartístic cultural. La relació de la dansa amb els corrents estètics i amb les altres arts. Responsabilitat del docent en la seva valoració, preservació i transmissió a les actuals i a les futures generacions.
- L'ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació aplicades a l'ensenyament i a l'aprenentatge de la dansa. Recursos a Internet, vídeo, cinema i d'altres. La notació coreogràfica i els diferents sistemes: Labanotación, Benesh, Eshkol-Wachman i d'altres.