L’STEI abandona la Mesa Sectorial d’Educació

La manca de negociació i la política de fets consumats de Martí March en són la causa
El sindicat es planteja presentar un contenciós davant la Conselleria d’Educació per la no negociació dels criteris de quota, entre altres
Si la situació de retalls de plantilla per al curs 2020-21 es confirma l'inici del proper curs no serà un curs normal


La primera qüestió que l’STEI posa de manifest és que no reconeix la reunió d’avui com una Mesa Sectorial, ja que en tractar-se d’una presentació no hi ha cap mena de negociació possible; és una trobada purament informativa d’una resolució que ja ha estat decidida de manera unilateral per part de l’Administració. Una Mesa Sectorial implica negociació i, en aquest sentit, hi ha sentències i jurisprudència molt ampla en aquest sentit que parlen de la bona fe negociadora que hi ha d’haver per ambdues bandes, cosa que darrerament no passa amb aquesta Conselleria.

Davant aquest fet, els serveis jurídics del sindicat estudien la viabilitat de presentar un contenciós davant la Conselleria d’Educació per la no negociació dels criteris de quota, amb la possible inclusió dins aquesta demanda de la Resolució que regula la Fase 3 i de la que es presenta a la Mesa d’avui.

Per altra banda, l’STEI considera que aquestes subcomissions, que tan alegrement ha presentat el conseller March en rodes de premsa, no serveixen per a res; i d’això n’ha donat diverses proves el conseller: la primera va ser la setmana passada quan va convocar reunions d’equips directius de primària i de secundària en què els donava instruccions de com seria el principi de curs. La segona té a veure amb la imposició de les quotes per al proper curs sense tenir en compte les recomanacions de les subcomissions; i la tercera amb la suposada Mesa Sectorial que avui té lloc. De moment, no tenim ni les conclusions ni cap resultat efectiu de la feina feta per aquestes subcomissions, com hauria de ser.  

Des de l’STEI afirmam que l’àmbit de feina i de negociació és la Mesa Sectorial; i no dins diferents grups de treball que atomitzen la representació del professorat, que són els sindicats, i dilueixen la nostra capacitat a l’hora de fer aportacions, a més de malmetre el dret a la negociació col·lectiva.  

Si la situació de retallades de plantilla per al curs 2020-21 es confirma, podem assegurar que l’inici del proper curs no serà un curs normal. Tots els sindicats de la Mesa Sectorial tenim molt avançada una resolució en què s’anuncien mobilitzacions de cara a l’inici de curs. A la Comunitat autònoma de Madrid, per exemple, ja hi ha una vaga convocada per a l’inici del proper curs.

Així com amb la signatura de l’Acord marc el setembre de 2015 el conseller March va afavorir que “retornàs la pau als centres educatius”, en paraules seves, tot això avui dia ho ha malbaratat d’una manera especial aquest curs: amb la imposició del marcatge horari en els centres, amb un avantprojecte de Llei d’Educació de les Illes Balears ple d’articles lesius que desregularitzen les condicions sociolaborals del professorat, amb la supressió dels romanents dels centres educatius, en no pagar el 2% d’increment salarial al col·lectiu docent, en buidar de contingut aquesta Mesa Sectorial, en haver muntat unes subcomissions de cara a la galeria que no han servit per a allò que estaven inicialment previstes...

Del conseller March depèn que aquesta situació es redreci i es pugui arribar a bon port. I exemples no en falten, i ben a prop: al País Valencià fa poc es va arribar a un acord amb una reducció lectiva de 18 hores a secundària i de 23 al cos de mestres per al curs 2021-22; a Catalunya es contractaran 5.000 professionals més per al proper curs.

Palma, 30 de juny de 2020