El passat dimarts, dia 26 de novembre, el Partit Popular votava a favor, suposadament per error, d’un gran nombre d’esmenes presentades per VOX al Decret Llei de Simplificació Administrativa que permetrà, entre d’altres qüestions, la modificació de la Llei Educativa de les Illes Balears.
Volem informar de primera mà del contingut literal d’aquestes esmenes aprovades en matèria educativa i de funció pública i, segons l’esdevenir del Govern, plantejarem assemblees informatives per a prendre les decisions oportunes.
Les esmenes aprovades, per mor d'aquesta suposada “errada”, tenen molt de calat jurídic tant a la Llei d’Educació de les Illes Balears com a la Llei de Funció Pública, totes contra la llengua catalana i contra la coeducació, contra la diversitat de gènere i contra la prevenció de la violència masclista.
L'STEI Intersindical exigeix fermesa i seguretat jurídica en l’anul·lació de les 34 esmenes de VOX
Què es modifica de la Llei Educativa de les Illes Balears amb les esmenes de VOX
La lletra u) de l’article 3 (principis generals, pedagògics i organitzatius)
ON DIU: La coeducació, la igualtat real entre homes i dones, el respecte a la diversitat sexual, la identitat i l’expressió de gènere i la prevenció de la violència masclista.
L’ESMENA APROVADA DIU: La coeducación y la igualdad real entre hombres y mujeres.
La lletra k) de lapartat 1 de l’article 12 (Objectius i característiques de l’educació primària)
ON DIU: Desenvolupar les seves capacitats afectives en tots els àmbits de la personalitat i amb les relacions amb les altres persones, així com una actitud contrària a la violència, als prejudicis de qualsevol tipus i als estereotips sexistes.
L’ESMENA APROVADA DIU: Desarrolar sus capacidades afectivas en todos los ámbitos de la personalidad y en las relaciones con otras personas, así como una actitud contraria a la violencia.
La lletra h) de l’apartat 3 de l’article 123 (Currículum educatiu)
ON DIU: L’aprenentatge i el foment de l’ús de la llengua catalana, com a element imprescindible no tan sols per a la comunicació, sinó també per a la interpretació i la transmissió de la identitat cultural i històrica de les Illes Balears i per a la cohesió social.
L’ESMENA APROVADA DIU: El aprendizaje de la lengua catalana, como lengua oficial de la comunidad autónoma para la comunicación y el acceso a la cultura de las Islas Baleares.
La lletra d) de l’apartat 1 de l’article 135 (Principis del model lingüístic)
AMB L’ESMENA QUEDARIA SENSE CONTINGUT. El text deia: La consideració de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, com a instrument de cohesió social en les activitats educatives i complementàries i com a vehicle d’expressió normal en les comunicacions i en l’àmbit administratiu.
La lletra f) de l’apartat 1 de l’article 135
ON DIU: L’acolliment lingüístic per als alumnes d’incorporació tardana en el sistema educatiu de les Illes Balears, amb especial atenció a la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears.
L’ESMENA APROVADA DIU: La acogida lingüística para los alumnos de incorporación tardía en el sistema educativo de las Illes Balears.
L’apartat 3 de l’article 135
ON DIU:La llengua catalana ha de ser la llengua d’ensenyament i aprenentatge emprada com a mínim en la meitat de l’horari escolar, per garantir l’assoliment dels objectius de la normalització lingüística. Per a aquesta mateixa finalitat, i amb l’objectiu de garantir la competència comunicativa plena i equivalent en les dues llengües oficials en acabar els ensenyaments obligatoris, aquesta proporció pot ser incrementada per decisió de cada centre educatiu mitjançant l’aprovació del seu projecte lingüístic. La llengua castellana, com a llengua d’ensenyament i aprenentatge, també pot ser utilitzada per decisió de cada centre educatiu mitjançant l’aprovació del seu projecte lingüístic, especialment quan es consideri necessari per garantir la competència comunicativa plena i equivalent en les dues llengües oficials en acabar els ensenyaments obligatoris. Les condicions d’ús de les llengües als centres educatius s’han de desplegar reglamentàriament d’acord amb aquests criteris i els principis prevists en aquesta llei.
L’ESMENA APROVADA DIU: Los centros educativos mediante la aprobación de su proyecto lingüístico deberá garantizar la competencia comunicativa plena y equivalente en las dos lenguas oficiales al acabar las enseñanzas obligatorias.
L’apartat 3 de l’article 169 (Finançament dels centres públics)
ON DIU: Els centres educatius públics poden rebre finançament específic de les administracions locals, insulars, autonòmica i estatal, i d’ens públics que hi estiguin vinculats, per al desenvolupament d’activitats i projectes que fomentin l’educació en el respecte dels drets i les llibertats fonamentals, de la igualtat entre homes i dones, del dret a la no-discriminació per raó d’orientació sexual, d’identitat de gènere o d’expressió de gènere, així com l’educació en l’exercici de la tolerància i de la llibertat dins els principis democràtics de convivència, i també per participar-hi.
L’ESMENA APROVADA DIU: Los centros educativos públicos podrán recibir financiación específica de las administracions locales, insulares, autonómica y estatal, y de los entès públicos que estén vinculados, para el desarrollo de actividades y proyectos que fomenten la educación en el respeto de los derechos y las llibertades fundamentales, así como la educación en el ejercicio de la tolerància y de la libertad dentro de los principios democráticos de convivencia, y también para participar en ellos.
L’apartat 1 de la disposició addicional octava (Materials didàctics curriculars)
ON DIU: Els òrgans de coordinació didàctica dels centres educatius han de seleccionar els llibres de text i altres materials didàctics curriculars que s’han d’utilitzar en els ensenyaments que corresponguin, d’acord amb el seu projecte educatiu. L’edició i l’adopció d’aquests materials no requereixen autorització prèvia de l’administració educativa. En qualsevol cas, s’han d’adaptar al rigor científic i al currículum que correspongui a l’edat de l’alumnat aprovat per l’administració educativa i han de fomentar els principis, els valors, les llibertats, els drets i els deures establerts en la Constitució Espanyola, en l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears i en aquesta llei. Així mateix, han de fomentar la igualtat entre homes i dones, garantir un ús no sexista del llenguatge i el respecte a l’orientació i a la identitat sexual, no han de contenir estereotips sexistes o discriminatoris i s’han d’adaptar als principis i valors que s’estableixen en la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, i en la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de
dones i homes.
L’ESMENA APROVADA DIU: Los órganos de coordinación didáctica de los centros educativos seleccionarán los libros de texto y otros materiales didácticos curriculares que se utilizarán en las enseñanzas que correspondan, de acuerdo con su proyecto educativo. La edición y la adopción de estos materiales no requieren autorización previa de la administración educativa. En cualquier caso, se adaptarán al rigor científico y al currículum que corresponda a la edad del alumnado aprobado por la administración educativa y fomentarán los principios, los valores, las libertades, los derechos y los deberes establecidos en la Constitución Española, en el Estatuto de Autonomía de las Illes Balears y en esta ley.
Llei 1/2022, de 8 de març, d’educació de les illes balears, actualitzada a 8 de maig d 2024