L’STEI reclama mesures efectives per als centres amb ràtios elevades, en compliment de l’Acord subscrit amb la conselleria d’educació

Ratios infantil 22 petitL’STEI ha elaborat, al llarg de les darreres setmanes, un estudi sobre la situació de ràtios elevades que tenim actualment als centres d’ Educació Infantil i Primària.

Segons els resultats de l’estudi que l’STEI ha elaborat amb dades de 162 centres de les Illes Balears, la informació obtinguda és la següent:

Pel que fa a Educació Infantil, a Mallorca, els centres consultats que almanco tenen una aula amb ràtios superiors a 22 alumnes/grup, és el 73%. A Eivissa i Formentera aquest percentatge se situa en el 91% i 66,6% respectivament. Per la seva banda, a Menorca aquest percentatge se situa en el 60%.

Ratios infantil 25 petitA Educació Primària, a Mallorca, els centres consultats que almanco tenen una aula amb ràtios superiors a 25 alumnes/grup, és el 67,5%. A Menorca aquest percentatge se situa en el 60%. Per la seva banda, a Eivissa i Formentera aquest percentatge se situa en el 70,5% i el 33,3% respectivament.

En relació amb aquestes dades, l’ Acord Marc, que l’ STEI va signar el 30 de setembre del 2015 i que fou ratificat posteriorment a la Mesa Sectorial d’Educació amb la Conselleria d’ Educació, implica el compromís d’actuar des del curs 2015-2016 per a pal·liar les situacions de ràtios elevades a educació infantil i educació primària, i així aconseguir 20 alumnes /grup a EI i 25 alumnes/grup a EP, tal com recull el document abans esmentat.

Per tot plegat, l’STEI sol·licita que es facin efectives les següents mesures, imprescindibles per a la millora la situació actual:

  • Dotar tots els centres d’una línia de la figura del Mestre +1 a primària.
  • Dotar tots els centres amb ràtios per damunt dels 25 alumnes/grup, de la figura del Mestre +1 a primària.
  • Mantenir o recuperar la figura del Mestre d’Atenció a la Diversitat, per donar suport a la necessitat real que tenen els centres pel nombre elevat d’alumnes nouvinguts i l’alt percentatge d’immigració.
  • Dotar de més Mestres de Suport els centres que tenen un nombre elevat d’alumnat NESE.

L’STEI reclama, per a l’assoliment de les actuacions abans esmentades, la planificació d’un Mapa escolar que solucioni les situacions reals dels centres, i la creació d’una “comissió de ràtios”, formada pels representants de l’Administració i de tots els sindicats amb representació. Entre d’altres qüestions, la comissió hauria d’estudiar la situació de les ràtios i de les concentracions d’ alumnat NESE als centres de les Illes Balears i l’elaboració de mesures efectives per a minimitzar els efectes negatius d’aquestes situacions.

Ciutat de Mallorca, 10 de novembre de 2015