L’STEI ha elaborat, al llarg de les darreres setmanes, un estudi sobre la situació de ràtios elevades que tenim actualment als centres d’ Educació Infantil i Primària.
Segons els resultats de l’estudi que l’STEI ha elaborat amb dades de 162 centres de les Illes Balears, la informació obtinguda és la següent:
Pel que fa a Educació Infantil, a Mallorca, els centres consultats que almanco tenen una aula amb ràtios superiors a 22 alumnes/grup, és el 73%. A Eivissa i Formentera aquest percentatge se situa en el 91% i 66,6% respectivament. Per la seva banda, a Menorca aquest percentatge se situa en el 60%.
A Educació Primària, a Mallorca, els centres consultats que almanco tenen una aula amb ràtios superiors a 25 alumnes/grup, és el 67,5%. A Menorca aquest percentatge se situa en el 60%. Per la seva banda, a Eivissa i Formentera aquest percentatge se situa en el 70,5% i el 33,3% respectivament.
En relació amb aquestes dades, l’ Acord Marc, que l’ STEI va signar el 30 de setembre del 2015 i que fou ratificat posteriorment a la Mesa Sectorial d’Educació amb la Conselleria d’ Educació, implica el compromís d’actuar des del curs 2015-2016 per a pal·liar les situacions de ràtios elevades a educació infantil i educació primària, i així aconseguir 20 alumnes /grup a EI i 25 alumnes/grup a EP, tal com recull el document abans esmentat.
Per tot plegat, l’STEI sol·licita que es facin efectives les següents mesures, imprescindibles per a la millora la situació actual:
- Dotar tots els centres d’una línia de la figura del Mestre +1 a primària.
- Dotar tots els centres amb ràtios per damunt dels 25 alumnes/grup, de la figura del Mestre +1 a primària.
- Mantenir o recuperar la figura del Mestre d’Atenció a la Diversitat, per donar suport a la necessitat real que tenen els centres pel nombre elevat d’alumnes nouvinguts i l’alt percentatge d’immigració.
- Dotar de més Mestres de Suport els centres que tenen un nombre elevat d’alumnat NESE.
L’STEI reclama, per a l’assoliment de les actuacions abans esmentades, la planificació d’un Mapa escolar que solucioni les situacions reals dels centres, i la creació d’una “comissió de ràtios”, formada pels representants de l’Administració i de tots els sindicats amb representació. Entre d’altres qüestions, la comissió hauria d’estudiar la situació de les ràtios i de les concentracions d’ alumnat NESE als centres de les Illes Balears i l’elaboració de mesures efectives per a minimitzar els efectes negatius d’aquestes situacions.
Ciutat de Mallorca, 10 de novembre de 2015