LOMLOE
LOMLOE
- Llei Orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació
LOE versió consolidada, a data 30 de desembre, pendent de les modificacions de la LOMLOE
- Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació
Tramitació
- 3 de març 2020
Projecte de llei. Text de la LOE amb les modificacions LOMLOE - 5 de novembre 2020
Text de la LOMLOE amb esmenes aprovades al Congrés (pàgs.10 en endavant) - 26 de novembre de 2020
Text de la LOMLOE enviat al Senat des del Congrés - 30 de desembre de 2020
Publicació al BOE
Què cal saber de la nova llei d’educació estatal?
Què valoram positivament?
- Aposta per la coeducació, per l’educació en igualtat, pel respecte a la diversitat i per l’educació afectivo-sexual.
- La reducció del nombre de repeticions a un màxim de dos en tota l’educació obligatòria, una a primària i una altra a secundària.
- Lluita contra la segregació escolar i no concerta els centres que separen per sexes.
- No permet la cessió de sòl públic per a la construcció de centres privats.
- Augmenta l’autonomia dels centres públics.
- Incrementa l’oferta als centres públics.
- Perment que les llengües pròpies distintes del castellà siguin vehiculars en els seus territoris.
- Potencia la xarxa pública de 0-3 anys.
Què hi trobam a faltar?
- Cal aprofundir en la gestió democràtica dels centres públics, ja que l’elecció de les direccions depèn en gran mesura de l’administració.
- S’han de fer passes més fermes en la laïcitat de l’escola pública, ja que la religió continua sent una matèria d’oferta obligatòria, tot i que no s’avaluarà.
- Hi ha d’haver un compromís amb la millora de les condicions laborals de les persones treballadores del sector educatiu que a la llei ni tan sols s’esmenta.
- Ha d’assegurar el finançament del sistema públic educatiu, amb un augment del pressupost que, com a mínim, ens equipari amb la inversió dels països europeus.
- La presència de l’assignatura d’ètica en el darrer curs de secundària.
- Hi manca un nou model d’ingrés a la funció docent, ja que l’actual està obsolet i no garanteix la consolidació del col·lectiu docent interí.
- No dona una solució satisfactòria per a la integració de tot el professorat tècnic de formació professional (PTFP), amb independència de la seva titulació, en el cos de professors d’ensenyament secundari.
- La reducció de ràtios és un altre dels elements fonamentals del sistema educatiu. És una mesura imprescindible per a una educació inclusiva de tot l’alumnat.
Desmentim falsedats
- En cap cas desapareixerà l’escola concertada. El que propugna és una gestió diferent d’un sector sostingut amb fons públics i que, per tant, l’administració en vol exercir un major control directe. Així mateix s’eliminen les quotes, per tal que les famílies sense recursos no tenguin impediments per accedir-hi.
- No es tanquen els centres d’educació especial, la llei vol donar resposta a les necessitats de l’alumnat amb diversitat funcional, independentment del tipus de centre en el que s’escolaritzen, podent-ho fer perfectament en un centre ordinari, si aquest centre reuneix les condicions i recursos necessaris. Es destinaran més recursos econòmics als centres ordinaris per a facilitar que aquella família que ho desitgi, pugui matricular al seu fill/a amb necessitats educatives especials a un centre ordinari amb totes les garanties de ser ben atesos.
- La religió simplement deixa de ser avaluable. No comptarà per la mitjana de l’expedient acadèmic. Segueix vigent el concordat de 1979.
- Pel que fa al tractament del català com a llengua vehicular, simplement es torna aplicar el model que ja estava establert amb la LOE i queda en mans de cada comunitat.
Article d'opinió den Montserrat Nadal al Diario de Mallorca, 26 de novembre